/ Valpar /

31 oktober - D-kullen är här!


Allt-I med D-kullen


Jag gissade söndag eller måndag för länge sedan. Det verkar som om dessa tikar bara går 59-60 dagar. I dag var det dag 59 sedan Allti parades. Redan i går märkte jag ju att något var på gång. Temperaturen gick ner till 37,2 under dagen. Vid midnatt var den nere på 36,5. Eftersom jag ville sova och inte fortsätta tempa så bäddade jag åt mig och Allt i valprummet. Hon hässjade och gnällde. Sov emellanåt, men väckte mig minst fyra gånger.

I morse tempade jag igen och då hade hon först 36,9 och efter frukost 37,1. Så jag räknade lätt ut att tempen varit nere och vänt. Så att det skulle bli valpning i dag eller i natt var jag inte ett dugg osäker på.


Allti hässjar



Allti tyckte detta var en bra ställning att vila på mellan krystvärkarna.


Ann-Margret, jag och Josefina bänkade oss i valprummet. 11.10 kom de första krystvärkarna och 11.37 kom den första valpen. Det var en liten grå tik. Hon fick arbetsnamnet Lisa. Vi tyckte pip-Lisa var lite negativt, men det var i ärlighetens namn därifrån vi fick idén..;-). Jag hade nog väntat mig att det skulle komma ett par till i snabb följd, men så blev det inte alls.


Jag tror detta är Lisa, någon av dem är det då i alla fall...;-)

Vi väntade och väntade och väntade. Först klockan 12.55 satte krystvärkarna i gång igen. Innan dess var jag ganska nervös och tvingade ut Allti för att springa lite flera gånger. Hon var lika motsträvig varje gång. 13.35 föddes en grå hane. Han var ganska normalt gråfärgad och såg tigrerad ut, så han fick arbetsnamnet Tiger. Lisa däremot är väldigt mörkt grå.



Allti fixar med navelsträngen på Tiger

Efter Tiger klockan 13.47 kom en liten mörkt grå tik. Hon är mindre än Lisa, men lika mörk. Vi har valt att kalla henne Pyttan tills hon får sitt riktiga namn. Jag hoppas ju att någon ska välja namnet Dot (Punkt) och det skulle passa utmärkt på denna lilla tjej.

Klockan 14.00 började nya krystvärkar och en kvart senare kom en svart hane. Han får arbetsnamnet Svarten. Det hade visserligen Bolt också, men skit detsamma. Svarten har inte några vita teckan alls precis som Bolt när han var liten.

14.35 kom nya krystvärkar och 14.53 föddes en liten svart tik. Hon hade inte heller en gnutta vitt på sig och påminde om en panter. Så arbetsnamnet blir Pantra.

Sedan tog det nästan en timme innan krystvärkarna började igen. Efter ytterligare en dryg timme 15.50 föddes ytterligare en hane. Även han helsvart. Eftersom han var minst får han arbetsnamnet Lillen.

Pärsen började efter detta. Allt var helt lugnt i valplådan. När det gått en dryg timme utan krystvärkar blev jag nervös. Fanns det någon mer överhuvudtaget? Vid röntgen såg vi 7, möjligen 8. Men när Yargos husse (som är veterinär) kollade så var han ganska säker på att det bara var 7. Men var höll i så fall den sjunde hus? Jag fick tipset att springa, ge fil med äggula, springa igen osv. 18.12 startade nya krystvärkar, men det var ganska långt mellan värkarna. Jag sprang flera gånger med Allti. Och hon ville inte alls vara ute och springa. Hon ville till sina valpar. Strax efter klockan 19.00 föddes till sist en svart, liten hane. Han kom utan fosterhinnor och vi kunde inte få liv i honom. Tyvärr. Men jag ska ärligt säga att jag var lättad ändå. Ville bara få ut sista valpen och slippa strul när allt hade gått så bra.

 
Det är faktiskt tre grå och tre svarta, även om det är svårt att se.


Hallå där, nu har du hamnat lite fel...;-)


Allt-I trött emellanåt.

Allt-I är ganska trött nu och hon är inte ensam. Jag ska strax gå ner och lägga mig i valprummet. Ta tempen på Allt-I och rasta henne en sista gång för natten. Titta på de små och försöka sova.

Summa summarum fick vi i alla fall två svarta och en grå hane.
Två gråa och en svart tik.
I morgon kommer jag att ringa till valpköpare och spekulanter.

#1 / / Eva:

GRATTIS!!!

#2 / / Nina:

GRATTIS D-kullen på den stora dagen.

#3 / / Margoth, Kalle, Miss o Alstra:

GRATTIS!!!

#4 / / Nina J:

Grattis!!

#5 / / Göte Lindholm:

GRATTIS!



Jag har tårar i ögonen. Vilken underbar tik och vilken underbar matte.

#6 / / Ann-Margret:

STORT GRATTIS till D-kullen och tack för att jag fick vara med vid deras födelse.

#7 / / Lie och grabbsen:

Grattis till valparna :)



Massor med kramar

#8 / / Mia och Razzel:

Stort grattis till de små liven! Och vad skönt att den sista kom ut också, även om det var tråkigt att den var död.

#9 / / Helena Hagström:

Å vilken tur att den sista kom ut, livet har ju en mening med allt , men de blev ju 6 friska o välskapta.



Grattis Kennel Enduro & Grattis till D barnens nya matte o husse

#10 / / Anna:

Grattis till D- kullens födelse!

Skönt att alla kom ut tillslut, trist att den inte klarade sig... Men 6 välmående valpar är inte illa!

#11 / / Malin:

oj oj oj STORT GRATTIS och bra jobbat till både er och Allti!!!

#12 / / Johan:

STORT GRATTIS! Bra jobbar av Er båda.

#13 / / Josefin:

Grattis till ytterligare en fin-fin kull :)

#14 / / Ann-Kristina & Håkan:

Grattis och välkommen till världen D-kullen :D

Kram Weto o co

#15 / / lovisa:

godmorgon:)

#16 / / Eva:

Stort grattis igen! Skönt att den sista kom till sist, utan att ni behövde åka iväg! Dom ser jättefina ut!

#17 / / Sussie/Bosco:

Hej o grattis till nya kullen! Så kul o få följa deras födelse här på bloggen!

Nu väntar bråda dagar för er!!

#18 / / Anneli & Christer:

Vad roligt att D(under)-kullen sett dagens ljus. En lagom kull, ska bli kul att få följa valparna.

Kram

Anneli & Christer

#19 / / Mattias:

Grattis till nya kullen!

#20 / / Camilla:

Grattis till D-kullen!!! Spännande läsning, tur att det gick så bra.

#21 / / Bengt-Ove och Duro:

Grattis till alla fina valpar, puss på nosen Allt-i från Duro.

#22 / / Kattis:

Grattis till D-kullen!! 3 av varje kön, 3 av varje färg. Coolt! Ändå liiiiite skumt i mina ögon att det blir så många svarta... Men kul att man aldrig kan veta! :) Lycka till framöver nu!

#23 / / Jessica:

Grattis till D-kullen

#24 / / Linda och Clicker:

Stort grattis till ett helt gäng med nya kusiner.

#25 / / Ewa & Dexxon:

Grattis till D-kullen!

#26 / / Jessica:

Grattis till D-kullen!:)

#27 / / Klasse & Annelie Flexi-Fuel:

Grattis till D-fina valpisarna

#28 / / Veronica Fägnell:

Grattis till dom fina valparna1 allti ser så nöjd och stolt ut! Håller tumamrna för att allt sa gå väl för dessa fina valpar och deras lyckliga ägare!

#29 / / Catta:

Grattis till Dunderkullen! Vad fina de är!



/Mormorsmor med flock