/ Valpar /

16 november - Ett magiskt ögonblick

I kväll har jag vart hos valparna i vanlig ordning. Nu kom jag dit tillsammans med Allti och de hade legat och sovit. Det blev ett förfärligt liv eftersom Allti skulle städa en stund innan de fick dia. Slutet av filmen tycker jag nästan är magisk. När Lisa ser på sin mamma som annat än en mjölkbar. Precis som att hon upptäckte henne för första gången. Jag är glad att jag lyckades fånga just den sekvensen.





Medan jag var hos valparna fixade Ove så att vår möblerbara hall blir valpsäker. I morgon kväll flyttar Dundertjejerna och Dunderkillarna upp från valprummet. Lite spänd är jag över vad Allti kommer att tycka om att ha Qrossa och Odette så nära valparna. När vi hade B-kullen blev Qrossa och Odette extramammor när valparna var 4-5 veckor.


Tidigare har vi tagit in valparna i köket vid 3 veckor och de har då fått vara i sitt valprum på nätterna. Men här är det ganska mycket jobb med att bära valparna upp och ner morgon och kväll, så vi passar på att byta "valprum" innan jag åker bort. Vi tänkte använda Josefinas rum som nattrum, men eftersom det är trägolv där så skulle det bli lite onödigt mycket jobb att iordningställa. Så det får bli den möblerbara hallen nattetid och från 3 veckors ålder köket dagtid.


Vi kommer sätta kompostgaller mellan trappen till höger
och dörrposten till vänster. Så får vi se hur länge det
håller...


Det stora jobbet med att flytta undan en soffa och en TV-bänk
fixade jag i helgen. Det var inte så lätt att på egen hand baxa
in soffan i Josefinas rum, men det gick med lite envishet. Men
skrivbordet får stå kvar. Jag misstänker att utrymmet under
bordet kommer att användas som sovplats..:-)



Vi skruvade brädor för elkablar som löpte längs listen och upp
till eldosorna. Inte så snyggt, men valpsäkert...


Spånskivor så att de inte ska ta sig genom spjälorna och ramla
ner i trapphuset.


Denna fula bräda ska inte skydda valparna mot något utan
skyddar telefonledning som vi inte riktigt vet om den går till
Bygdegårdens telefon.

Jag börjar få resfeber och har massor att fixa innan jag åker. Kanske bra det så att jag slipper tänka på flygresan. Ingen höjdare...eller jo, det är just det. Det är så högt och som jag brukar säga: Om det var meningen att människan skulle flyga så skulle vi väl fötts med vingar. Usch - tycker inte om det. Och det handlar inte om ovana. Jobbade som exportchef under fyra år och gjorde nog ett hundratals flighter varje år. Och jag är inte rädd, men hoppas varje gång att jag åtminstone ska hinna få mat först. Allra värst har det varit de gånger jag bokat om mina flyg. För tänk om jag bokat om till fel. Eller det kanske skulle vara lika hemskt att upptäcka att man bokade om från fel till rätt. Och inte höjer det trygghetskänslan att det blivit så förbaskat billigt att flyga. Vad sparar de in på? Förutom att vissa bolag börjat ta betalt för toalettbesöken...;-). Ja, ja det är ju flera dagar kvar.
#1 / / Eva:

Härlig film! Verkligen gullig sekvens där, när dom umgås nos mot nos! Vad stora och försigkomna dom är för att bara vara två veckor.

Förstår verkligen din resnoja. Jag har aldrig flugit, men jag är likadan bara vi ska göra en bilresa....

#2 / / Ingrid:

Ja du Eva, det verkar vara någon Dunderhonung i mjölken. Har tittat på tidigare kullar och dessa verkar ligga några dagar före. Nu skiljer det en del i kullen också förstås. Men de är roliga att studera.

#3 / / Mia och Razzel:

Du har väl en bra resebyrå som hjälper dig boka. :-)Då ska du inte behöva oro dig för att det blir fel.

Ha det så bra. Och kissa innan du kliver på planet f

#4 / / Margoth o Miss:

Jösses vilka små Dunderklumpar - visste jag inte bättre skulle jag säga 3 veckor :)



Missan tycker det är väldigt underligt att jag gömt undan dom små valparna här i datarummet - hon har kollat noga för att hitta dom ;)