/ Valpar /

20 juni - Valpträff och en korad polishund


PH Korad Enduros Accsa

I går var det vänstervarv som gällde för Accsa. Hon fick sin 2:a och kan nu titulera sig PH Korad. Ett stort Grattis till Anna och Daniel. "Tjockisen" blev bra snygg till sist.

För mig handlade gårdagen om valpträff. Rex's husse hade tagit fel på tiden och kom redan klockan tio. Jättekul att träffa "Final" igen och han kände faktiskt igen mig:-). Han hade gett sig in i en rishög där det fanns en svala och hade rivit sig i ena örat som då blivit infekterat. Så han hade behandlats med medikamenter.


Canis Royal kallad Rex.


Cross matte och Pompes husse hade lämnat återbud pga av sjukdom. När vi hade samlats gick vi ut i skogen bakom huset för att träna lite innan lunchen. Lite jobbigt var det för dom små att inte få leka med varandra. Men nyttig träning för hussar och mattar.



Jonas passar på att träna kontakt med Chriga.


Clicker kopplar av tillsammans med matte Linda.


Cax, som blivit mörkare sitter fint hos sin matte.

En och en fick träna inkallning och valparna skulle vara lösa på vägen tillbaka. Här kunde hussar och mattar utnyttja tillfället till att träna på att kalla in valpen flera gånger om. Cax blev riktigt mammig och höll stenkoll på sin matte. Han glömde av sig för ett ögonblick, men matte Therese var genast med på noterna.



Därefter blev det lek och valparna var så duktiga på att komma tillbaka med leksaken. Vi avslutade passet innan lunch med budföring.


Jag förklarar för Rex's husse hur budföring går till.




Cax gör "high five"


Cax - Vätskekontroll

Vid lunchen fick jag en underbart fin bukett från Linda och Angelica. Och ett tackkort som värmde. Det är fantastiskt roligt att få valpköpare som ger en möjlighet att följa hundarna även efter leverans och det är naturligtvis roligt att det arbete man lägger ner uppskattas.






Vi blev lite sena och klockan var strax efter två när vi kom ut till Kjula. Där började vi med spår. Cax fick prova på ett spår utan synretning och det gick bra. Samma sak Chriga. Där ville Jonas se om hon skulle ta det om han gick på från sidan. Clicker har börjat med apport på spåret och det såg väldigt fint ut. Rex hade aldrig tränat spår, men han tog upp spåret direkt och var väldigt duktig.


Karavanen i Kjulaskogen.



En liten nätt Clicker fokuserar på sin matte.


Jag visar Jonas var han kan lägga sitt spår


Cax i sin sele



Vi avslutade med uppletande. Det var stor skillnad på Chriga och Cax denna gång. Det syntes att dom har tränat. Väldigt fokuserade och uthålliga i de fall då de inte hittade föremålet på en gång. Clickers matte råkade drälla ut ytterligare föremål i rutan. Så när han avlämnat ett föremål skickade hans matte ut honom en gång till. Det var inte meningen att det skulle bli så, men gick kanonbra.



Rex ville inte komma ända fram till husse med leksaken. Dessutom var hans husse skadad i benet och kunde inte jobba obehindrat med hunden. Jag bad att få visa hur han kan jobba med Rex på hemmaplanen när han blir bättre i benet. Det vanligaste misstaget folk gör är att titta på hunden. Nästa misstag är att sträcka sig efter föremålet när hunden kommer med det. I stället ska hunden få jobba för att verkligen nå en och få fortsätta kampen. Jag hade en rolig stund med Rex. Jag hoppas att jag lyckades få bort ljudet. Vet inte om jag vill att det ska höras hur jag låter när jag leker...;-). Men jag har inget ljud på min dator. Har inte kommit på varför. Men kan inte kontrollera om ljudet verkligen försvann.



Avslutningsvis fick valparna leka också. Det var lite tuppkammar till att börja med, men snart nog sprang de runt som om det var i går de skildes åt.



Ja, det blev ett superlångt inlägg, men så kan det bli i bland.
Direkt efter valpträffen åkte jag ut i skogen med Allt-i och Bolt så att dom fick härja runt ett tag. Sedan hem och fixa i ordning inför middagsgästernas ankomst. Vi hade hyrt Lilla Salen i Jädersgården, så det blev där vi höll till. Det blev sent och vi sov länge i morse. Det blev lunchfrukost om jag säger så. Sedan har vi städat lokalerna.


Dagen efter....

I eftermiddag har vi varit i Kjula och kört intervaller. Så nu är det lugnt i huset.
#1 / / Jonas & Chriga:

Tack för en trevlig valpträff! Jag kom just hem och bloggar imorgon;) Verkligen kul med rörliga bilder oxså. Vårt spårupptag såg ju bättre ut på lite avstånd :)

#2 / / Ingrid:

Tack själv. Helt otroligt att sitta och åka ända från Karlskrona. Men det är kul att se era framsteg:-).

#3 / / Linda och Clicker:

Tusen tack för en jättetrevlig valpträff. Roligt att även Claes och Jonas kom trots sin långa resväg. Verkligen kul att se alla valparnas likheter och olikheter. Det kommer bli fin-fina arbetshundar och familjehundar av det här gänget tror jag.

#4 / / Bengt-Ove & Duro:

Roligt att få se filmerna och läsa om valpträffen, jag tror att det betyder mycket för alla inblandade att få se hur roligt man kan ha med en hund. Nu är det mest lek och kamp, snart är det allvar och då är det viktigt med rätt signaler till hundarna, jag tycker det såg fint ut! ( Vi har väntat på uppdateringen av bloggen, Ann-Margret var tidigt ute

vilket uppskattas av oss som väntar)

VH från Blekinge.

#5 / / Angelica & Cross:

Vad underbart härligt ni ser ut att ha haft det. Känns i hjärtat att vi inte var där :(



Du är verkligen värd blommorna, och hoppas att du vet hur tacksam jag är för all hjälp och det stöd du ger oss i vår träning. Att du håller ner mig på jorden när jag flyger iväg och får panik över att jag inte hunnit längre i min träning med Cross, känns bra!

#6 / / Therese Lindblom:

Tack igen för en supertrevlig valpträff. Jag och Cax hade verkligen jätte roligt.

#7 / / Helena Hagström:

Men va dom växer,, inga valpar snart längre

Helt underbara C barn

#8 / / Mia o Razzel:

Helt underbara bilder. Å vad härlig den lille Cax(?) som spårar så duktigt, ställer sig och pinkar OCH sedan fortsätter. Härligt!

#9 / / Anna & Daniel:

Dom börjar verkligen bli stora!!

Ska bli kul att se dom på kennellägret!



Vi träffade Cenit igår, en riktig liten goding var hon!!



:-)

#10 / / Eva:

Härliga bilder och filmer!!

#11 / / Lars Madsen:

Hei Ingrid.

Virkelig morsomt å følge med på hvordan C-kullet vokser til. Men nå er det heller ikke lenge igjen før jeg har en ny norpatorpare i hus - kan nesten ikke vente. De vokser som bare det.

Lars