/ Allmänt /

28 augusti - Svensk mästare i rapport är korad

Ja, då kan man väl säga att jag kvalificerar mig som expertkommentatorn. Jag fick i alla fall in två av tre. Vet inte varför Sky vände på sträckan, men trist måste det kännas, då de har en lydnad som gott och väl räcker till i dessa sammanhang.

Ellis prestation vet jag inte vad man ska säga om. Han hade SM-ets bästa lydnadsresultat och att göra 590 poäng med femmor på uppletandet...det fixar man knappt på en vanlig tävling. Och vi ska komma i håg att SM är väldigt speciellt.

Citos lydnad nådde inte upp till normal nivå, men som sagt SM är SM och jag vet precis hur det är. De upprepade i alla fall sin bravad från Falkenberg och knep silvermedaljen.

Bonnie är ju alltid ett kort att räkna med och det skulle inte förvåna mig om hon är med på SM även nästa år som nioåring. En väldigt bra inledning på lydnaden med 9,5-10. Med endast en poäng till silvermedaljen så kan jag tänka mig att betygen på kryp och skall "suger".

Att släkten är värst - det vet vi....;-). Moster Zacke gjorde ett otroligt bra SM med en fjärdeplacering. En fin och stabil lydnad. Otroligt att det gått så bra efter en sommar som konvalescent. På träningslägret i Sälen tappade vi dom som sparringpartner då Zacke sträckte sig redan vid första rapportpasset. Dom påstår att detta var deras sista rapporttävling med Zacke. Fan tro't...:-). Det hade ju inte behövts mycket för en medalj här....

Wilse's Anne har jag kommenterat väldigt lite. Jag vet att hon gjorde bra i från sig på SM i Piteå (tror det var där), men i övrigt har jag bara sett hunden vid ett tillfälle (förra SM) och vet därför för lite om hennes kapacitet.

Dollar gjorde en bra SM-debut. Lydnadspoängen är inte heller mycket att säga om på en ung och orutinerad hund. Samma sak gäller Pirelli. Det har väl bland annat varit därför som jag ganska tidigt räknade bort dessa hundar från medaljstriden. Men inför kommande år finns det definitivt något att bygga på.

Yasja, som tillhör en Sveriges bästa rapporthundar skulle behöva en stabil platsliggning. Jag vet inte var problemet ligger, men hon reste sig förra året och avstod platsen i år. Med platsliggning skulle de haft en bronsmedalj. Så det kan ju vara något att fundera allvarligt på. Jag är ju lite kaxig mot de av mina valpköpare som har problem med platsen: Det är det enklaste moment i världen. Hundskrället behöver ju inte göra ett skit...;-). Skojar förstås. Det finns många anledningar till att det går "troll" i platsliggning på tävling. Och kan vara svårt att komma åt om det bara händer då. Men synd är det på en hund som Yasja.

Grattis till medaljörerna och alla övriga som genomförde SM. Vi ses kanske snart ute i rapportskogarna.




#1 / / Bengt-Ove och Duro:

Det var synd att Ni inte var med. Men det var roligt att Zake placerade sig så bra. Tack för kommentarerna.Grattis alla på pallen !!!

#2 / / Helena Hagström:

Nästa år Ingrid då är du med får vi hoppas

#3 / / Ingrid:

Helena, nu var det 5 månader och en vecka mellan löpen och jag hade räknat med att det skulle dröja till mitten av september innan hon löpte. Om hon får valpar så får man räkna med att nästa löp förskjuts och kommer ungefär 2 månader senare. Det är bara att räkna själv så upptäcker man att nästa års SM också ligger risigt till...men det beror helt på vad hon kommer att få för intervall mellan löpen. Tidigare visste jag ju exakt, men nu är det inte längre en "siffra rätt".

#4 / / Kattis:

....kanske tur för våra klubbkompisar att inte ni var med så de kunde få vinna guldet igen! :D