/ Träning /

29 september - Näst sista smörjelsen

Jag har svårt att somna på kvällarna trots att jag är dödstrött när väckarklockan ringer 05.30. Det måste vara att jag är ovan vid att dricka en massa kaffe under dagen.

Bolt fick följa med till jobbet i dag eftersom det snart är dags för höglöp och Ove var tvungen att lämna hundarna hemma själva. Direkt efter jobbet åkte jag och Josefina till Strängnäs för att hinna träna lite lydnad innan det blev mörkt. Förmodligen den näst sista lydnadsträningen inför söndagens tävling. Den sista smörjelsen...ursäkta..träningen, blir på lördag.

Fortfarande är det framförgåendet som är lite svajigt. Han går ut bra, men har inte uthålligheten utan saktar ner efter ca tio meter och tittar på sin matte. När hon blir osäker så stannar han helt. Efter ett par gånger med före-stanna, före-stanna över hela planen så gick han hela planen obehindrat. Om han saktade in och tittade sig om så gick Josefina bara på och då gick Bolt också på. Roligast i dag var kanske att hoppet nu verkar sitta bra. I samtliga moment med ingångar så sätter han sig lite snett, men annars ser det bra ut.


Foto från kennellägret

Jag hann träna lite med Allt-I också, men hon verkar gå på uppåttjack. Ove tror det har med löpet att göra, men jag tycker att hon blivit mer energisk och speedad sedan vi började med färskfoder. Oavsett vilket, så gick hon väl mycket på tå i dag. Vi började med fria följet och där flyttade hon sig hit och dit det minsta jag råkade röra på överkroppen i exempelvis halter. Tur att man brukar börja med rapporten på tävling.
Vi körde ett enormt bra ställande under inkallning. Men då hade jag i och för sig lagt bollen bakom henne som extern belöning.
På framåtsändandet delade jag på momentet igen. Många halter på saktagåendet. Det positiva var ett antal mycket bra övergångar mellan galopp och skritt. Utan targetplatta ska tilläggas. Vi har fått "gubbar" att ställa ut på klubben, så jag hade gruppen som referens. Nu tror jag i och för sig att hon kan bryta av även utan grupp (om det skulle råka bli en sådan regeländring fr o m 2012).


Galopp ut på framåtsändande. Från kennellägret 2009

Sedan körde jag ett kryp, där både jag och Josefina hade roligt åt henne. Hon har ju en benägenhet att ploga lite under krypet, så jag testade att hålla ut en hand med godis i snett framåt åt vänster så att hon blev rak. Kryptekniken blev "galet" bra (som en viss valpköpare från en yngre generation brukar uttrycka sig). Det såg så kul ut att vi var tvungna att skratta åt henne. Ljudgivningen och stegen är däremot moment där jag håller mig för skratt...;-).


Avslutar med ett foto på Allt-I från lägret.

Och nu vill jag inte höra från Lina att detta är Elsa för det tror jag inte på....även om bettet är ovanligt bra för att vara Allt-I......;-).

I morgon är vi inte längre husägare. Ove har kämpat med att fixa det sista vid huset. I dag har han exempelvis paddat uppfarten. Om jag har tid i morgon så åker jag förbi och fotograferar slutklämmen på vår nybyggarepok.
#1 / / Lina:

Fniss Nej då, det där är Inte Elsa, men Elsas sele är det allt! ;-) Bara för att vi ska få vara med på ett hörn sådär. ;-)



Lycka till i massor på tävlingen nu Josefina och Bolt!



#2 / / Eva:

Ja, hoppas det går bra på tävlingen nu! Och hoppas ni får ett fint resultat på Bolts röntgen snart!

#3 / / Carro:

Lycka till på tävlingen!

Jag tror inte du inbillar dig om färskfodrets effekter... det är därför jag gick över helt till färskfoder iom. sacco-körningar. Skillnaden är markant. :)

Hoppas du trivs med nya jobbet.