/ Valpar /

30 november - Synd bara på pappans ledstatistik...


Enduros Bonus HD A, ED (0)

Jag har haft hemsida sedan 1999. Då hette hemsidan "Certs Fox" och jag skrev dagbok innan "blogg" hade blivit ett begrepp. Trots att jag stuckit ut hakan i bland så har jag sluppit en massa tjafs och illvilliga kommentarer. Det är nog bara en gång som jag blivit fundersam över en kommentar i bloggen. B-kullen var tio dagar och inlägget såg ut så här:

"Postat av: åsa

Vilka gulliga valpar!Synd bara på pappans Hd-statistik...

2008-08-25 @ 22:47:10"

Jag frågar mig fortfarande vad Åsa egentligen var ute efter. Ville hon tala om att valparna var gulliga? Eller ville hon tala om att jag var fullständigt ute och cyklade när jag valde avelsdjur? Och om hon nu tyckte att jag var ute och cyklade - vad baserade hon detta på?

Flygbolagen brukar aldrig använda siffror på låg olycksstatistik i sin marknadsföring. På samma sätt är det nog med oss uppfödare. Eller har ni sett någon uppfödare som skriver: Köp valp hos oss om du vill ha en friröntgad hund. Knappast. Ingen kan garantera något - vi kan bara göra vårt bästa.

Så här resonerade jag vad gäller leder: Allt-I har A på höfterna och kommer från en friröntgad kull. Bosco har också A på höfterna och kommer från en friröntgad kull. Nu var hans kull väldigt liten, men båda hans systrar hade använts i avel och gett friröntgade kullar. Bosco har dessutom en ledstatistik som ligger över snittet. I dag har den förbättrats ytterligare.

Så Åsa, om du nu läser dagens blogg, så kan jag rapportera att valparna var inte bara gulliga. Dom hade A på höfterna alla åtta...:-). En av valparna hade en lindrig pålagring på en armbåge. På en så stor kull kan jag inte låta bli att tycka att det var ett ganska bra utfall på lederna. Klart över snittet. Det ger mig också en viss självkänsla inför kommande kullar på Allt-I. Nu vet jag att hon kan lämna en väldigt massa A om jag väljer rätt avelshund också i fortsättningen.
#1 / / Eva:

Grattis till kanonbra ledresultat! Verkligen kul!!

#2 / / Anna & Daniel:

Grattis till ännu ett fint röntgenresultat!!

Inte illa alls med så fin statistik :-)

#3 / / Lina:

Himmel så skoj! Det är riktiga A-hundar dom här B-barnen! :-D

#4 / / Nina:

Grattis Kennel Enduros till röntgenresultaten på

alla valpar i B-kullen.

#5 / / Eva:

Grattis till en super fin kull OCH super fina höfter!!!!

#6 / / Lena o Atte:

GRATTIS till ledresultaten på B-kullen!!Härligt!!!

Kram Lena

#7 / / Helena Hagström:

Ett jätte stort Grattis Kennel Enduros

& Till Åsa vem du nu är :

Vi är alla stolta att vi har en valp efter Bosco & Allt I



Ett stort Grattis Bonus o Matte till perfekt resultat

#8 / / Ann-Margret:

JÄTTE GRATTIS till ett kanon resultat på alla hundar i B-kullen. Grattis Ingrid till en riktigt bra uppfödning.



#9 / / Josefin:

Grattis till en kalaskull :)

#10 / / Jonas:

Inte bara bra leder, de har ju huvudet med!

Grattis till både dig som uppfödare och alla valpköpare.

#11 / / Mia o Razzel:

Grattis till alla fina röntgenresultat.

Ja ibland kan man undra vad folk menar. Det finns något som heter avundsjuka. "Åsa" kanske inte kunde använda den hanen. För det är ju inte bara höfter och armbågar som skall "passa ihop". Säger en som inte skall ge sig in på uppfödning :-)

#12 / / Cita med Iver:

Det är svårt med genetik och avel i största allmänhet och självklart försöker de flesta uppfödare göra sitt bästa. Tycker inte att det är konstigt om någon kan tvivla på att använda en avelshane om statistiken inte är bra. Att alltid bortförklara någons undran/ifrågasättande (kalla det vad du vill) som "avundsjuka" är bara larvigt. Så fort någon undrar hur man tänkt eller inte håller med så måste det handla om avundsjuka?

Att personer ifrågasätter eller undrar bevisar bara att det är viktigt att uppfödare berättar hur de tänkt när de valt att göra en viss kombination. Det räcker inte bara med att berätta att hunden kommer ur ledstarka linjer med bra mentalitet och massor av arbetsvilja. Ska man tas på allvar så tycker jag att man ska kunna bli ifrågasatt och ha en bra anledning (förklaring), sen spelar det ingen roll om uppfödaren gör en "knasig" (syftar inte på B-kullen) kombination för att han/hon tror på den. Om ingen vågar chansa på en kombination - men står för den och tror på den - så är risken att avelsarbetet inte går framåt.

Jag vill ha uppfödare som vågar vara öppna med hur man tänkt när man gjort sina kombinationer, om sjukdomar eller andra missar som man gjort tidigare i sin uppfödning. Den som inga fel gjort eller haft, har något att dölja. Valpägarna förtjänar öppenhet!



Grattis till ett gott avelsarbete!

#13 / / lena Sundell:

Ja du Ingrid (you cant please them all) jag fick massa skit när jag använde Blek Egidius (där blev alla fria också) Som uppfödare måste man göra det man tror på och skita i alla "duktiga" förståsigpåare. grattis till alla fina resultat.

Lena

#14 / / Cita med Iver:

Tycker att det är en konstig inställning - hos en uppfödare - mot eventuellt intresserade valpköpare att kalla dessa duktiga förstå-sig-påare.

Först vill uppfödare ha valpköpare som är insatta och mer intresserade än bara "vilken söt hund, den vill jag ha en valp efter" och när valpköparna sen läser på, tittar på statistik och försöker bilda sig en uppfattning, så anses de besvärliga och förstå-sig-påare? Det finns även duktiga valpköpare som kan en del om genetik och arv på samma sätt som det (tyvärr) finns "uppfödare" som inte kan speciellt mycket om avel trots att de tagit flera kullar. Ibland har dessa tur med sina kombinationer. Även som "förstå-sig-påare"-valpköpare (även om jag inte tror att Lena syftade på mig) så förstår vi att bara för att en hund har dålig statistik så behöver det inte göra hunden till ett dåligt avelsdjur. Det kan vara så att hanen parat många tikar med blodslinjer som inte passar ihop med hans, medan andra uppfödare lyckas med sina kullar pga att deras tikars blodslinjer passade med hanen. Varför inte förklara hur man tänkt, så slipper uppfadaren spekulationer?

#15 / / Ingrid:

Jag håller med dig Cita. Och jag har inget emot en diskussion. Och jag har många pålästa valpköpare som fört diskussioner med mig innan de bestämt sig. Jag hade t ex i A-kullen ett avhopp pga av tveksamheter vad gäller andra egenskaper än lederna. I dylika fall talar jag bara om hur jag själv tänker, men jag försöker aldrig övertala vederbörande.



Men jag tror inte att inlägget av Åsa var tänkt som någon diskussion. Jag svarade nämligen i samma inlägg och berättade att pappans HD-statistik var klart över snittet, men fick inget svar. Därför tolkade jag aldrig inlägget som ett seriöst försök till diskussion, utan som rätt elakt i betydelsen att visst var valparna söta, men med all säkerhet skulle det bli ett bottennapp ledmässigt.

#16 / / Lena Sundell:

Hej Cita med Iver, jag skulle aldrig komma på tanken att kalla valpköpare för förståsigpåare. det är absolut inte dom jag refererar till utan andra sk. experter. det är oftast inte valpköparna som har en massa åsikter utan andra som ger kommentarer i vissa forum och gästböcker.

#17 / / Ingrid:

Lena, förstår att du fick många kommentarer när du använde Blek Igidius...Har ju kollat runt en del och din Diwa samt Vargfjells Anja är de tikar jag noterat. Dom verkar vara väldigt starka nedärvare vad gäller leder. Oavsett hanhund så har dom "levererat"...;-)

#18 / / äwiiis:

Vilka tjusiga hundar du har : )