/ Allmänt /

27 maj - Oj vad det blåser!


Försenad födelsedagspresent till Josefina och Bolt från Ann-Margret.


I dag åkte jag, Allt-I och Jaja till Ekilstuna BK för att träna tillsammans med Ann-Margret. Vi körde igenom hela lydnaden med Allt-I och Vinja. Stannade upp lite extra vid de moment där det behövdes. För Vinjas del var det bara framåtsändandet och tung apportering. För Allt-I's del betydligt fler moment....;-).

Jag "kände" lite på Jaja och tränade fritt följ, inkallning och apportering. Hon är lika förig som mor sin. Helena vill ändra på ingången så jag tränade den nya ingången några gånger. Ann-Margret tog några foton med mobilen när vi tränade apportering. Men de kommer så småningom.

Efter lydnaden körde vi uppletande i två korridorer. Två föremål i varje. Det gick bra för både Vinja och Allt-I. Sedan tränade jag Jaja. Förstår Helena. Det var väldigt frustrerande. Jaja är inte särskilt lätt att gasa upp. Jag har sett ett antal hundar av denna typ. Många av dem med höga korningspoäng i korningens gamla mentaltest med +3 på nerver...;-).
Ja, en del förstår vad jag menar.
Stabila, balanserade hundar, men trycker inte på mer än de anser sig behöva. Så när hon lufsat ut efter föremål ett par gånger (bra fart in), så testade vi en rad olika sätt att höja stressnivån. Jag har pratat med Helena och hoppas om en dryg vecka kunna ge henne bra tips att jobba vidare på.

Jag har bara haft en enda hund som betett sig så här, fast snäppet värre. Det var Fox. Som valp/unghund joggade han t o m om man kastade en boll. När han sedan kom fram och konstaterade att bollen låg still, så ville han inte ens ta upp den. Men det var bara som unghund. Efter 12-13 månaders ålder började det hända grejer. Innan dess hade jag "botaniserat" i varenda hundaffär i stan efter föremål som han möjligtvis skulle kunna tänkas tycka vara roliga. Jag accepterade till sist att jag hade köpt en sällskapshund. Ungefär i den vevan vände det och han var precis lika föremålsintresserad som alla andra "normala" hundar. När Helena hörde detta ville hon se filmer på det. Men tyvärr har jag bara filmer på honom som "färdig hund". Och ingen kunde drömma om hur det hade sett ut innan ett års ålder.

Jag kommer i håg att jag hade honom med till Hallsberg vid ett års ålder. Jag tävlade med Dolly och i väntan på prisutdelning tänkte jag träna lite lydnad. Men det var så fruktansvärt dåligt så jag skippade det hela.....



Bolt i sitt nya halsband.



Vad är detta? En svartmuskig mastiff eller vad?



Bolt poserar i sitt nya halsband tillsammans med syster Jaja.



Råkade bli en sån här bild och det verkar som om Bolt har fått nog av
fotograferingen...;-)

Efter träningen har jag uträttat lite ärenden. Jag kom hem först vid tretiden och sedan har det rullat på med hundrastningar och mat. Nu ska jag fortsätta röja i mitt arbetsrum.

Lovade en bild på Oves arbete de senaste dagarna.


Äntligen slipers och gårdsgrus...nu ska det bara paddas.

#1 / / Jessica:

Något som "gasade upp" Yrla på uppletandet var när jag började binda fast uppletandeföremålen:)



Snyggt halsband!

#2 / / Lina:

Så fint ni får hemma! Eller finare kanske man ska skriva! :-)



Tänk att det kan skilja så mycket på syskonen, Elsa får jag dämpa istället så hon inte ska slå över helt! Jag städade bilen häromdagen och tog i spårlinan för att flytta undan den när Elsa såg = skrek rätt ut! :-O Galenpanna!

#3 / / Helena Hagström:

Jag önskar er all lycka till på dagens tävling !

Skickar en riktig bamse kram till min älskade Jaja.

Livet på hotell,inget för mig,men men allt går,när man har ett mål .....

Kram Helena

#4 / / Helena Hagström:

Sen vill jag säga ett jätte stort tack till Ann-Margret !!!!