/ Träning /

31 januari - Hemma igen!


Enduros Bolt - en uttrycksfull kille som nu fått upp ena örat...;-)

Jag hade föreställt mig att de 95 milen hem skulle bli väldigt, väldigt jobbiga. Men det gick hur lätt som helst. Om vi hade bott kvar i Karlskrona, så hade jag nog tagit mig dit också...;-).

När jag var i Umeå ringde Marie, kennel Jinoero och frågade om jag ville stanna i Härnösand så skulle hon bjuda på lite mat. Tack snälla Marie för god paj och ett trevligt uppehåll.

Jag startade från Luleå strax efter åtta och kom hem vid tiotiden på kvällen.

Om Aqila har blivit något kilo lättare under veckan, så tyckte jag nog att Allt-I blivit lite rundare...;-). Så i dag när jag hade varit till Katrineholm och lämnat tillbaka Aqila, så körde jag ut Ove i fårhagen så att vi kunde träna lite intervaller. Tyvärr var det ganska halt underlag, så vi kunde inte köra mer än 100-150 meterslopp. Det blev 2 x 10 sådana. Sedan lite kryp och skall förstås.

Innan jag åkte med Aqila så tränade jag kryp med henne också. Det var inget jag gjorde helt självsvådligt, utan Nina hade sagt att jag väldigt gärna fick träna med Aqila under veckan. Nina har gjort ett bra jobb med tekniken framifrån och jag provade även att låta henne krypa vid sidan. Hon är mycket lugnare nu när hon vet vad som förväntas av henne.

På eftermiddagen hjälpte jag Josefina och Bolt med lydnadsträning.


Linförighet. De har fin kontakt och Bolt älskar verkligen sin matte.


Framförgående mot targetpinne


"Dutt" .....


...Klick och belöning


Jag vill kolla lite hur vi ska gå vidare med träning av ingångar. Jag
hade svårt att se vad Josefina skulle göra utan att själv "känna på
honom". Men det var svårt eftersom han hela tiden ville till sin matte.;-)


I stallet tränade dom ligg och apportering vid sidan.

#1 / / Nina:

Vad duktig han är, bra jobbat Josefina.

Men vad mycket snö ni har i E-stuna.

#2 / / Lina:

Åh en "Elsablick" längst ned!!! :-D

#3 / / Christel:

Det nya "moderna" sättet att lära in ingångarna inom klickerbranchen är visst "Klossen", det kanske vore något?! Tror det ska gå att hitta någon filmsnutt på exv canis.se, annars finns det säkert på youtube!

Bolt ser ut att va en riktigt trevlig kille, förstår att du inte kunde hålla fingrarna borta! ;-)

#4 / / Eva:

Bolt verkar betydligt mer sansad och mogen för träning än Bias.

Det ÄR fint med svarta schäfrar också!

Mycket snö har ni, ser jag. Här har vi snödroppar istället i trädgården.

#5 / / Ingrid:

Jo Christel. Jag har sett filmen och Josefina började träna tramp på kloss. Men när hon hörde att jag aldrig gjort det med någon hund så slutade hon.



Eva, du har säkert rätt. Bolt är den lugnaste schäfervalp jag haft. Möjligen att min Certs Fox var ungefär i samma klass.

#6 / / Helena & Enduros Black Jaja:

Vilken duktig dotter du har !