/ Träning /

27 februari - Filmer från hundsimmet

Bland det roligaste vi gör - jag och Allt-I - är att åka till hundsimmet.
I går var vi där i vanlig ordning och jag hade videokameran och stativet med mig. Tidigare var alltid Ove med och hjälpte mig. Då kastade vi en boll mellan oss och fick på så sätt fram de rörelser vi vill ha. Men nu tycker jag att det går ganska bra att träna själv. Jag tror inte Ove är så ledsen över att slippa följa med.

I hästvärlden longeras hästarna i olika varv för  att vara jämnstarka i diagonalerna. Med hundsimmet försöker jag stärka upp Allt-I's båda sidor. Jag har noterat att hon är svagare i högervarv och försöker fuska åt det hållet när hon är trött. Förutom att stärka henne, så tränar jag smidigheten samtidigt som jag inbillar mig att det är ganska konditionskrävande.

Vi börjar med 5 minuters uppvärmning, ungefär som i filmen på Aktiv vila. Sedan kör jag rakt mot jetstreamen  i 3 minuter. Därefter 3 minuters aktiv vila. Sedan 2 serier med cirklar och åttor i 3 minuter vardera. 3 minuters aktiv vila emellan varje serie. Om hon är väldigt trött så får hon även pausa helt i någon halv minut. Och jag tror att just cirklarna är grymt jobbiga att utföra under så lång tid. Det är därför hon ger lite drevskall emellanåt - en blandning mellan jakt och frustration och ilska..;-). Därefter kör jag åttor i jetstreamen i 3 minuter och avslutar med nervarvning där hon får simma lugnt runt i bassängen i båda varv.

Här kommer filmerna. En viss pudelägare på Öland svär kanske över att ladda ner dem...;-)

Film simning mot jetstream

Film Aktiv vila

Film simning i åttor

Film cirklar

Film på vad vi gör efter simningen

I helgen är det fullt upp. I morgon ska jag på SBS årsmöte i Norrköping och vi kommer att ha styrelsemöte efteråt, så det blir nog ganska sent. På söndag har vi domaraspirantprov i Flen. Jag ska ställa upp på spåret med Allt-I. Jag fick ett återbud i dag, men eftersom det bara är upptag, så kör jag två gånger med Allt-I. Sedan får vi se om det behövs att hon går lydnad och kör uppletande. Jag ställer upp på det som behövs.

#1 / / marianne:

Hon är duktig på att simma och det ser väldigt skönt ut med efterbehandlingen.

#2 / / Kattis:

Kul att se dina filmer! Går ni ut och kissar innan hon får massage/strechas? Min kompis hund som simtränar (inte så avancerat som ni gör det dock) är jättenödig efter att ha simmat och bara piper och stressar under avslappningen. De har börjat gå ut och kissa honom innan de fortsätter med massagen... Ha en skön helg trots att det är fullt upp!

#3 / / Lotta:

Vad avundsjuk jag blir på att du har en hund som kan slappna av efter simmet. Iza är som en packe dynamit och kan INTE ligga still (och framför allt inte på sidan) i mer än 8 sekunder åt gången så mycket till massage blir det inte...

#4 / / Ingrid:

Nej, Kattis. Jag har inga problem med det och går direkt från duschen till efterbehandling. Däremot planerar jag in mattiden så att hon hinner göra i från sig innan simningen.



Lotta. Jag vet vad du pratar om. Fox var helt avslappnad, men Duro var hopplös på att spänna sig. Dessutom låg han och pep hela tiden. Kanske inte konstigt då hundarna stressar runt ganska bra i bassängen.



Men just detta är Allt-I's styrka. Hon kan ligga högt i stress under aktivitet och direkt när det är över, så slappnar hon av. Det ser man även på filmen när hon får pausa efter aktivitetn så hänger hon helt avslappnad i selen.

Jag är jätteglad för detta med tanke på rapporten.

#5 / / Eva:

Ja Ingrid, det tar tid att ladda ner filmerna, men dom var roliga att se. Svär gör jag aldrig;-)

#6 / / Göte Lindholm:

Jag undrar om det finns någon hund i Sverige som har det bättre ? Bra matte. Bra träning med både bruks och simmning. Här på Ölan får vi vänta på sommaren.Då kan vi simma kilometervis.

#7 / / Helena & Enduros Black Jaja:

Låter som man få prova på det där med Jaja

#8 / / Helena & Enduros Black Jaja:

Idag har hon burit tung apporten så duktig men de kommer senare dom bilderna

#9 / / Lina:

Finaste morsan ever! :-) Hon påminner om en dam som finns här hemma, eller snarare två med tanke på hur badgalen Elsa också har blivit. :-D



Hur stor är bassängen? Den ser så himla liten ut om man jämför den med vår men vinkeln gör att det är lite svårt att avgöra!

#10 / / Ingrid:

Jag vet inte hur stor den är Lina, men tippar på 2,5 x 4 meter eller nåt sånt. Tycker den är perfekt i storlek eftersom det egentligen inte är simning vi tränar. I Karlshamn var bassängen 8 meter, men jag använde bara halva bassängen.

#11 / / Lina:

Då är den inte så liten som den såg ut!Jag tippade på 1,5 x 3 kanske.



Nej vad man ska med åtta meter förstår nog inte jag heller!