/ Allmänt /

25 februari - Det brinner på Statt!

Jag jobbade sent i natt, så i morse blev det sovmorgon. Nina kom hit vid halv elva och vi tränade kryp och uppletande. Det tog ett tag innan Aqilas krypteknik kom i gång och Nina var besviken eftersom det fungerar bra hemma. Jag känner igen det. Allt-I's kryp börjar fungera bra. Nu gäller det bara att jag får till en normal gång också och litar på henne.

Båda hundarna letade bra. Vi körde först en korridor i skogen och sedan en ute på gärdet. Nina hade problem med avlämnandena, där Aqila antingen bytesdemonstrerar, släpper för tidigt eller vägrar släppa över huvudtaget..;-). Mitt råd var att bara träna ingångar med olika föremål på samma sätt som när vi tränade in den vanliga apporten. Om jag känner Nina rätt så kommer hon att ha fixat till det där inom ett par veckor.

I kväll var det fotokurs igen. Eftersom vi håller till alldeles i närheten av Stadshotellet så gick vi dit och fotograferade. Vid denna typ av fotografering så ska man helst ha stativ. Jag använde först dels ett träd som stöd och sedan ett räcke. Men det var ändå svårt att hålla kameran stilla i en sekund (den slutartid jag valt). Sedan tog jag en bild där jag lade kameran på en papperskorg. Slutligen blev Studiefrämjandets stativ ledigt, så jag fick testa med det jag också.
Så här såg det ut vid Stadshotellet i kväll:


400 ASA, 1 sekund och F3,5. Jag tog stöd mot ett räcke.


1 sekunds slutartid, bländare 7 och jag tar stöd mot en stolpe. Det
gick hyfsat bra att hålla kameran stilla.


Här har jag lagt kameran på locket till en papperskorg.


Taget med stativ.


Också med stativ från samma plats som föregående bild.

Det blev ganska kallt att stå ute och fotografera, så det var skönt att komma tillbaka till kurslokalen. I dag gick vi igenom bländaren och gjorde en övning där vi fick fotografera en linjal med olika bländare (3,5 samt 22) för att se hur skärpedjupet förändrades. Helst skulle man haft stativ vid denna övning. När jag använde bländare 22 var slutartiden 1/6 sekund och det var lite svårt att hålla kameran tillräckligt stilla.



På de här två bilderna har jag fokuserat på siffran 17. På den vänstra bilden är bländaren ställd på 22, vilket ger ett långt skärpedjup. Jag har skärpa i stort sett längst hela linjalen. På den högra bilden är bländaren 3,5 och skärpedjupet ligger mellan siffran 10 och 20. Resten är suddig. Pennan har jag bara lagt dit för att kunna hitta siffran 17...;-). Detta skulle vara användbart när man tar lanskapsbilder och vill ha skärpa ända från det närmaste grässtrået till skogen långt därborta.
Tänka sig vad man lär sig på kurs.

I vår studielokal finns inte mycket att fotografera. Faktiskt ett kalt och ganska trist rum. Men man tager vad man haver....


Bortsett från valet av motiv och skuggan (av bordskanten?) så
är det ett hyfsat vackert foto. När jag gått bildredigeringskurs så
kan jag nog pilla bort skuggan med...;-)

#1 / / Eva:

Låter som en bra fotokurs. Kul att du återger så mycket, så får vi andra en liten fotokurs också! Häftiga bilder på den läskiga branden!

#2 / / Kattis:

Kul att du gör framsteg!! :) Jag tycker det ser ut som en golvlist mot en vägg där i bakgrunden...

#3 / / Ingrid:

Ja Kattis, det kanske är en golvlist. Jag vet inte.