/ Träning /

31 augusti - Tillbaka till vardagen


Josefina och Bolt

Det blev sovmorgon i dag. Passade in hämtningen av de övriga hundarna så att jag kunde hämta Josefina, som slutade tidigt i dag, samtidigt. Bolt och Qrossa hade precis varit och badat så vi blev dyngsura både Josefina och jag.

Jag har oroat mig lite för att föra samman flocken igen. Qrossa och Odette inackorderades ju redan innan vi åkte till Piteå i början av augusti. Sedan fick de stanna en vecka extra på hundpensionatet eftersom de hade fått kennelhosta. När de väl kom hem så ville jag inte riskera något, utan höll dem separerade från Allt-I och Bolt tills det var dags att åka till Falkenberg. Så fyra veckor har det gått utan att tikarna har träffats. Eftersom det kan hetta till i bland, så var jag övertygad om att en viss prinsessa skulle få för sig att hon blivit upphöjd till drottning...;-). Men det har gått jättebra. Jag satte ut dem i rastgårdarna så att de kunde nosa på varandra genom gallret under eftermiddagen. Bolt och Allt-I stod och mätte sig ett tag, men morsan är ju, trots att hon är liten, den som bestämmer.

Sedan släppte jag in alla lagom till middagsmaten och då är det bara mat som gäller. Så när de ätit var alla inne i sina vanliga rutiner. Skönt. Det är en ganska trött hundflock som ligger utspridd i huset efter en månad av nya rutiner.

På eftermiddagen har vi varit och tittat på vår nya bostad och den var större än vi mindes den. Dessutom fanns det faktiskt diskmaskin, något som vi missat. Den närmaste veckan börjar vi så smått att flytta våra saker.

I kväll har jag hjälpt Josefina med lydnaden. Eller rättare sagt så har vi checkat av. Det såg jättebra ut. Josefina ville veta vad jag skulle ha gett för betyg. Jag tänker inte återge dem, men så här på hemmaplanen så har dom definitivt uppflyttningslydnad. Bolt fick köra platsliggning också och jag belastade honom med en del störning. Han låg tryggt ändå. Han var även väldigt duktig på apporteringen. En person kom gående på vägen som går alldeles bredvid lydnadsplanen. För en månad sedan hade Bolt nog sprungit dit och frågat vad personen i fråga hade där att göra. Men nu upptäckte han henne på väg mot apporten. Han stannade upp vid själva gripandet och kikade på henne i ett par sekunder, men sedan tog han apporten och sprang till sin matte i stället. Han mognar mer och mer den "förvuxna jättebabyn"....:-).

Så nu ska vi börja anmäla till appellklasstävlingar. Allt-I ska börja löpa här i mitten av september, så det passar utmärkt att vara ute och coacha "avkommorna". Vi siktar in oss på Lindesberg så att vi kan titta på Brave och Borka samtidigt. Bara att hoppas att alla tre bröderna kommer med. Det ska bli jättekul.

#1 / / Eva:

Kul att det går så bra med Bolt nu! Jag tragglar med apporten med Bias! Han apporterar ju gärna, men jag har aldrig haft en hund som så tvärvägrar att sitta med apporten i munnen! Nu har jag fått ta till lite strängare metoder, så det löser sig nog snart. Annars har han nog uppflyttningspoäng han också.

#2 / / Anna & Daniel:

Härligt att Bolt-grabben sköter sig så bra, vi är inte förvånade!

Spännande med tävling snart... det kommer säkert gå toppen bra!

:-)

#3 / / Lina:

Heja brosan (brosorna!). Är övertygad om att det kommer gå finfint för alla fyra!



Kramar från oss som smyger i buskarna. ;-)

#4 / / Anneli Bergström:

Dom är lite senare i utvecklingen hanarna, mognaden låter vänta på sig. Vill vara bäbis samtidigt som de ska tala om att de är störst, bäst och vackrast. Vi har en som står på gården och skrapar himlen med svansen ibland.