/ Valpar /

29 september - Biltur och skogspromenad


Första medvetna bilturen tillsammans

I dag har både jag och valparna varit ganska avslagna och trötta. När jag skulle åka och handla tog jag med mig allihop och stannade i Kjulaskogen en stund. Dom somnade ganska snabbt i mossan. Jag satt där en stund och ångrade att jag inte hade tagit kaffe med mig. Det får bli en annan dag.


Bilresor och nya ställen tar på krafterna....


Borka och Bolt


Bias sover


Lilla Bestha sussar också gott i mossan

Jag har bokat in chipmärkning tisdagkväll nästa vecka. Det är en bekant som är utbildad och auktoriserad på detta som kommer hem hit och gör det. Jag tycker det är vansinne att märka valparna så tidigt och begriper inte varför man inte kan göra som förr, dvs märka i samband med röntgen vid 12-18 månaders ålder. Då är de ju nersövda och känner inte så mycket. Så första gången valparna ska i väg från sin trygga vrå, så "misshandlas" dom med chipmärkning eller tatuering. Därför väljer jag att göra det hemma. Det gör väl lika ont, men förhoppningsvis har dom många andra positiva upplevelser härifrån.

På onsdag nästa vecka har jag bokat in veterinärbesiktning av hela kullen. Jag förvarnade att jag är ensam och att jag har åtta huliganer med mig.....och att jag behöver viss hjälp när jag kommer.

Usch ja, så drar det i hop sig mot "the bitter end" och livet ska återgå till det normala. Boken har legat i träda i två veckor nu och jag har inte dåligt samvete för att det dröjer ytterligare ett par veckor innan jag är i gång igen. Detta med valparna är viktigast just nu.

I eftermiddag när de övriga kommer hem ska jag ut och cykla med Allt-I. Sedan ska jag hjälpa Josefina med Bolt. Vi får se vilka övningar dom ska få börja med.
#1 / / Lotta:

Vilka underbara bilder på valparna i skogen. Du har verkligen haft "flyt" som haft så fint väder nu så att de kunnat vara ute mycket.



Ska bli spännande att se vad det blir av Josefinas stjärnskott. ;-)

#2 / / Eva Hall:

Jättehärliga bilder från skogen! Skönt att dom kunde koppla av så bra på nytt ställe.

#3 / / Lina:

Eloge till dig Ingrid som lägger en sån bra grund för att oss att fortsätta bygga på!



Fina lilla Elsa, vi längtar efter dig.

#4 / / Ingrid:

Så det blir Elsa då?...Vi kanske skulle döpt henne till Belsa och B-Segra I Allt till bjaja. Jag menar det hade ju varit närmare till tilltalsnamnet då.:-)



Lotta, inte bara av Josefinas stjärnskott. Jag tycker det ska bli intressant att se vad det blir av dem allihop. Ett hett tips är att minst sex av de åtta är uppe i elitklass om tre år. Jag skojar inte, utan jag tror faktiskt det.

#5 / / Erik Olsson:

Klart vi är i elitklass om 3 år =)kanske till och med 8 av 8. Tycker det känns som ett gäng stjärnor =D

#6 / / Lina:

Ingrid - Jo det får nog bli Elsa. Däremot är hon ju Bästaste Bestha såklart ;-) Men hemma blir hon nog en liten Elsa, husse får bestämma :-)

#7 / / Helena:

Ingrid du är så fantastisk med att uppdatera !! Vilka underbara bilder !!



ÄR DOM ALLTID SÅ DÄR LUGNA OCH GOA ?????????

Nämen skämt å sida det va la gött att ha en lugn stund me huliganerna o se att även dom kan uppföra sig.



Fast jag lider lite me dig när du ska me alla 8 till veterinären ... snacka om modprov

#8 / / Lina:

Hallå där! Vi vill också få en länk! Vi har ju visserligen en...men vi vill finnas under Endurohundarna! ;-)

#9 / / Linda:

Jaha! okej, men namnet Brave var mycket bättre. Vi hade läst mailet om vilka kriterier som skulle vara för namn och Brolle är ju inte speciellt sportsligt på något vis tänkte vi och slopade namnet. Det är väll som man säger "Kill your darlings" :) Och så såg vi namnförslagen och kom på att Brave, det ska våran hund vara.

#10 / / Ingrid:

Jösses Lina vad du är "på"..;-). Klart att ni skulle få en länk under Endurohundarna och nu finns den där.



Linda, saken är den att Brave verkligen är brave, så det blir väldigt passande. Enligt kriterierna så ska namnet ha med sport, kraft, energi eller en positiv egenskap på en sportshund at göra. Kan också ha anknytning till motorsport med tanke på kennelnamnet och vårt varumärke "hundar med motor". Alternativet är att namnet är unikt, dvs att ingen annan (i alla fall levande) schäfer heter så. Så var det exempelvis med Aqila och Ajas i A-kullen. Jag gjorde ett avsteg från detta när det gällde Borka. Det finns ett antal Borka registrerade på 2000-talet, men allt är förhandlingsbart om bara valpköparen blir nöjd...;-).

#11 / / Kattis:

Kan inte låta bli att lägga mig i!! :) Namnet Borka har ju faktiskt anknytning till sport:



http://www.borkasport.com/

http://www.helicross.se/



Till exempel... :D Om man vill hitta anknytningar så kan man! ;)