/ Allmänt /

28 oktober - Namnbyten

När Bestha och B-Segra I Allt skulle levereras satt vi och diskuterade det olyckliga i att vi inte tänkt på deras tilltalsnamn tidigare. Vi hade ju i så fall kunnat få in Elsa och Jaja i deras registrerade namn. Det är ju alltid roligare. Diskussionen slutade med att jag fick i uppdrag att undersöka möjligheten att byta namn. Eftersom valparna är så små, så var det inget problem. Jag vet inte vilka kriterier SKK har för namnbyten, men nu är det klart. Jag kollade på SKK Hunddata i kväll och det enda jag funderar över är varför dom inte satt dit chipnumren och ägarna. Men det kanske är en annan avdelning som gör det...;-).

Vad blev det för namn då? Jo det blev:

Enduros Bestha Elsa
och
Enduros Black Jaja

På SKK börjar de väl bäva för vår nästa kull. Dom verkar få skicka stamtavlor fram och tillbaka varenda gång. Förra gången hade jag glömt genitivändelsen "s" och jag blev alldeles matt när jag kollade SKK Hunddata och läste Enduro Ajas, Enduro Ampere osv. Stamtavlorna var redan skickade, men det var inga problem att ändra. Bara att vänta och se vad som blir fel nästa gång....
#1 / / Eva:

Bara det inte blir som för en uppfödare jag vet, som upptäckte då stamtavlorna kom att hon hade tagit fel på antalet tikar och hanar. Men jag tror du har lite bättre koll än så;-)

#2 / / Helena & Jaja:

Tack snälla Ingrid för hjälpen ....

Helena och Enduros Black Jaja

Som även idag ska få sitt namn tryckt på en jacka

#3 / / Ingrid:

Tack Eva. Jag ska vara extra uppmärksam på det nästa gång. Det vore verkligen pinsamt.

#4 / / Helena & Jaja:

Ja,det tvekar jag inte en sekund på utan att hon kan spåra ! Men att jag inte tänkt på det // tack ska prova att hon får sitta i bilen,för helst vill jag inte göra matte spår som du säger att det kan bli stress men klart en gång blir dom nog inte så påverkade av för så börjar ju dom flesta o då skulle ju alla hundar va stressade o det är dom ju inte .

#5 / / Kattis:

Så det blev ingen B-Segra i din B-kull då? :D Men hur jag än vänder och vrider på det får jag inte ihop Black Jaja till att höra ihop med snabbhet eller sport...Förklara! :)

#6 / / Helena & Jaja:

Kattis håller med !!! Black Jaja har ingen anknytning till sporten Enduro ,men efter många tycke så sa dom flesta BLACK JAJA // Och det var faktiskt Ingrid som kom på det fina namnet först ( tack )

Och va spelar det för roll för Jaja är det mest fantastiska som finns i hela världen

Tryggare valp ja,de får man leta efter

Jag är så stolt över henne så det finns inga ord

#7 / / Ingrid:

Kattis, riktigt så ser inte kriterierna ut för de namn jag vill ha på hundarna. Kriterierna är:

1. Anknytning till en sport eller en egenskap som signalerar kraft, styrka, snabbhet osv.



eller



2. Om detta inte är uppfyllt så ska det helst inte finnas någon nu levande schäfer med samma namn.



3. Jag är inte stenhård på dessa två, utan det viktiga är att valpköparen är nöjd med namnet.



Bestha och B-Segra tyckte jag stämde in bra på kriterie 1 och tanken var väl att de skulle kallas "Bästa" och "Segra", men när tilltalsnamnen inte var i närheten så var det jag som sa att det var synd att vi inte vetat det när namnen bestämdes. Jaja, visste jag i och för sig redan från början, men när diskussionen startade om namnbyten så såg vi nya möjligheter där Elsa och Jaja skulle finnas med i det registrerade namnet. Och jag garanterar att kriterie 2 är uppfyllt...:-)

#8 / / Helena & Jaja:

SVAR PÅ DITT INLÄGG I MIN BLOGG



Tack så jätte mkt gud de skulle va jätte kul för det känns som om Jaja är ämnad för att bli skyddshund men först måste ju jag lära mig !



Men först ska vi ta spåret !



OM DU BARA VISSTE HUR STOLT JAG ÄR ÖVER JAJA HON ÄR GULD I MINA ÖGON

TACK ÄN EN GÅNG FÖR JUST JAG FICK ÄRAN TILL ATT ÄGA JAJA

#9 / / Helena & Jaja:

Kattis jag bor i aneby om du vill ha mitt nr så kan du maila mig eller Ingrid // helst vill jag inte lägga ut det offentligt

#10 / / Kattis:

Hihi, ja fler hundar med de namnen finns det säkert inte! :P Visst är det roligare när tilltalsnamnet finns med i stamtavlan! Härligt att ni fick byta namn på dogsen!

#11 / / Lina:

Finaste lilla Elsan...Bestha Elsa hjärtat