/ Träning /

27 maj - Träningstävling i Enköping

För en tid sedan fick jag en inbjudan via klubben från Mimmis HK i Enköping. De arrangerade en träningstävling för samtliga klasser bruks och lydnad  i kväll.

Jag hade skrivit ut en karta från Eniro och tyckte det verkade lätt att hitta dit. Men jag villade bort mig inne i Enköping och var i vanlig ordning ute i sista stund. När jag äntligen hittade rätt, så körde jag ändå fel. Jag ringde hem till Josefina och bad henne kolla adressen. Det står Vallby, sa hon och jag kom i håg att jag sett en skylt mot Vallby. En halvtimme försenad kom jag fram, men skulle ändå få vara med. Eftersom jag var den enda som skulle köra brukslydnad så skulle jag få starta först direkt efter platsliggningen.

Jag hade redan i förväg bestämt mig för att stå över platsliggningen, eftersom jag inte hade en aning om vad det var för hundar i övrigt. Det vet man visserligen inte på tävling heller, men då har man ju inget val.

Jag såg direkt att lydnadsplanen var alldeles för kort för att få ut ett riktigt framåtsändande, men tänkte att jag i alla fall skulle få med galoppen och övergången till skritt. Om Allt-I skulle nå slutet av planen innan jag var i genom gruppen så var det ju bara att kalla in.

Det fanns inte mycket vare sig tid eller plats för uppvärmning. Så jag kände mig ungefär lika stressad som man gör på en riktig tävling.

Det började med Fritt följ. Och jag undrade var kontakten med min hund försvunnit. Måste verkligen träna mer på uthållighet, vilket även Åsa sa till mig på kennellägret. Vi fick betyg 8-8 för att hon släppte i en högersväng, ett sent sättande och lite studsande i språngmarschen.

Inkallning med ställande gick hyfsat, men hon satt och ryckte innan kommenderingen och enligt domaren nosade hon lite när jag lämnade henne. Hon fick 9,5, så resten var väl bra då.

På framåtsändandet galopperade hon ut snett och stannade och nosade på en fläck. Det har hon väl aldrig gjort tidigare. Positivt var att hon rätade upp sig när jag sa åt henne. Åt andra hållet gick det faktiskt väldigt bra med galopp fram till gruppen och tempobyte till skritt. Hon tvekade lite när hon närmade sig staketet så jag fick korrigera där också. Vi fick betyg 6, så det dröjer nog innan detta blir ett paradmoment oavsett var vi befinner oss...:-).

Krypet fick hon betyg 7 på pga hög bak samt att hon lättade lite vid starten efter halten. Krypet är knepigt. Om jag går sakta så använder hon bakbenen korrekt, men är hög. Om jag går fort så blir hon lägre, men vill gärna använda dubbelfattning. Jag får fortsätta att försöka få upp huvudet på henne så kanske vi får till det.

På skallet var domaren väldigt snäll och gav en 7:a. Dels flyttar hon sig bakåt, men dessutom har hon ju ett väldigt dåligt skall.

Tunga apporten var väl höjdpunkten skulle jag vilja säga. Galopp ut, ingen tvekan i gripandet och försökte sig faktiskt på ett par galoppsprång på tillbakavägen. Bra ingång. Domaren drog för att hon inte galopperade hela vägen in. Eftersom det var träningstävling så belönade jag med boll på detta moment.

Vid hoppet var Allt-I helt fixerad på domaren som gick fram och ställde sig i jämnhöjd med hindret. Jag var tveksam om hon över huvudtaget såg hopphindret. Hon hoppade i alla fall när jag kommenderade, men satte sig snett ut och försökte springa på sidan tillbaka. Jag gjorde om det och enligt domaren var det tiomässigt den andra gången. Men på tävling har jag bara en chans. Jag måste intensivträna hoppet inför helgen eftersom det inte är första gången det blir fel på andra sidan.

Men det var en del positiva saker i allt detta. Om vi utgår från att vi klarat platsliggningen så skulle vi fått i hop 203 poäng på lydnaden med noll på hoppet. Ett tag hade jag en massa negativa tankar om lydnadsplanens utformning. Kort, sned osv. Men jag vet vad min pappa skulle sagt åt mig om han hade levt och varit där: "Och du tror förstås at du kan projektera och bygga om varenda tävlingsplan som du kommer att gå på med den här hunden." Nej, det kan man ju inte - så det är lika bra att vänja hunden vid att lydnadsplaner inte alltid är helt rektangulära och vidsträckta i längdriktningen.

Inför helgens treklubbarstävling har jag nu en del att slipa på så att det går ännu bättre. Sedan hoppas jag att få PM från Skellefteå vilken dag som helst. Jag har i alla fall inte fått något meddelande om att jag inte kommit med.
#1 / / Kattis:

En liten fråga - tränar du bara återhopp genom att sätta Allt-I på väldigt konstiga avstånd och "långt ut från mitten"? Jag fick det tipset på Tinca och det funkar jättebra. Att hoppet blir befäst oavsett om hunden råkar hamna fel i uthoppet.