/ Tävling /

25 maj - Grattis Jonas och Duro!!

29111-652
Jonas Pettersson med Grålötens Ånduro

I dag har jag varit i Strängnäs och följt distriktets domaraspiranter när dom hade spårpraktik för Rune Westerlund. Det var givande och jag passade på att fråga lite om Runes tänk kring träning av upptag. Jag har nästan aldrig tränat upptag med mina hundar, utan hoppats att det ska fungera ändå på tävling, men nu ska jag börja testa lite, för mig, nya idéer.

Domaraspiranterna fick även bedöma uppletande och jag ställde upp som provhund med Allt-I. Uppletandet gick på ett gärde med högt gräs. För Allt-I var det bara andra gången med folk i ryggen, helvallad ruta och nya föremål. Jag är nöjd med hennes insats. Hon tog fyra föremål och jobbade bra på djupet. Stördes inte av domargruppen. Däremot fick vi nerdrag för tugg, att hunden inte följde mina dirigeringar, att jag klappade om henne och olydnad vid ett tillfälle då jag kallade in henne. Vi fick betyg 7,5-8.

När jag kom hem pratade Ove i telefonen med Bengt-Ove. Duro har avlagt tjänstehundsprov i helgen tillsammans med B-O:s son Jonas. Duro gjorde anlagsprov för fem veckor sedan och har knappt hunnit träna, men är enligt Bengt-Ove en naturbegåvning på detta. Det var sex hundar med. Tre godkändes och Duro var en av dessa. Han är numera krigsplacerad i insatsplutonen i Karlskrona. Helt otroligt!!! Normalt tar det över ett år att utbilda en FM-hund, men Jonas är rutinerad och får ta åt sig mycket av dagens ära.

Här kommer ett utdrag ur dagens "Duro-Nytt" från Listerby:

"Hej.
Nu har ekipaget kommit hem, trötta som gnuer. Duro har återfått sin boll, och Jonas har fått mat. Jag sitter här stolt och läser Jonas dagbok från Lö-Sö. Det första som gjordes på provet var att han skulle kontrolleras om han var hanterbar av annan förare. En av domarna kollade under svansen, snoppen och slutligen tänderna. Det gick bra.

Bastjänsten har gått bra, omtyckt av personalen. Spåret 1,5 km gick i ljung och blåbärsris och där var mycket pollen så han fick skölja nosen i vatten vid tre tillfällen, flera spetsvinklar och vinklar vilket gjorde att det gällde att lita på hunden.   Duro började med bakspår, men vände och plockade två föremål av tre, slutapporten var märkt "certprov Tjh" och den var skön att finna. Jonas uttryckte att han blev "apglad".  

Efter spåret var stillastående bevakning och Duro fick sällskap av fyra andra hundar varav en löptik. Duro blev märkbart störd av tiken. Duro blev godkänd medan löptiken fick packa och åka hem.

Därefter skulle hundarna tillbringa kvällen och natten i bas utan sina förare. Hundarna studeras hur dom fungerar med ny personal. Duro var den enda som åt sin mat. Personalen rastar och pysslar om hundarna till nästa moment som började kl 1200 på sö för första hund.

Duro gick ut som nr tre och gick patrullstigen ca kl 1300. Stigen var ca 1 km lång och domarna följer bakom och kontrollerar hund och förare. Handtecken och låg ställning gäller under hela provet. Vindmarkering var det första momentet. Duro markerade och det gjorde han med bravur, han sträckte sig höööögt och visade riktningen. Myror störde och provledaren beordrade framåt. Efter ca 500 mtr kom en ljudmarkering Duro markerade svagt ljud och Jonas stannade och då visade Duro med tydlighet varifrån ljudet kom, han höll kvar markeringen under den tid som figuranten förflyttade sig till utgångsläget. Jonas säger sig kunna skjuta figgen genom att lägga bössan på Duros huvud och knäppa av.  

Därefter var det ca en timmes väntan på att få resultatet på två dagars prov. Jonas hade ingen aning om hur Duro skött sig i basen, men domarna skröt över Duro som var en kille som gärna utmanar, men dom genomskådade fasaden. Duro blev godkänd på alla moment och erhåller Cert efter att ekipaget fullgjort 20 timmar enl kontrakt.  

Här är alla glada och stolta över vad dom uträttat i helgen, och nu skall ekipaget vila så Tjh Duro hälsar till gammelmatte och gammelhusse med barn, hundar, hästar och katter gm B-O"
#1 / / marianne:

GRATTIS!!!
Vilken kille! Snacka om att han hittat sin nisch i tillvaron.
Måste kännas enormt skönt för gammelmatte och gammelhusse. :D

#2 / / Nina:

Grattis!
Vad duktig han är, måste kännas
mycket bra.

#3 / / Stolt andrahusse:

Tack för grattulationen!
Durre är verkligen ett ämne, Jag vågade knappt hoppas men han överraskar varje dag.

#4 / / Kattis:

Jättestort grattis!

#5 / / Anna:

Grattis! Det var snabbt och otroligt bra jobbat!!
:-)