/ Träning /

30 juni - Nu är vi på hugget!

Vi har tagit det väldigt lugnt med hundträning i ett par dagar. Det har fått räcka med någon långpromenad per dag. Allt-I har sett pigg och alert ut när hon är ute med de andra hundarna, men inne har hon mest gått och gäspat. Det tar på krafterna att vara på träningsläger. Kanske ännu mer när husse och matte kommer hemrumlande framåt ett-två på nätterna..;-).

I dag har det regnat mest hela dagen. Riktiga störtskurar. Jag har skrivit en hel del på boken, vilket är svårare när solen skiner. Vid två-tiden åkte jag och handlade och passade på att gå en promenad i Kjula samtidigt.

Jag har bokat in hovslagaren i morgon halv åtta, så jag och Ove var tvungna att hämta hem hästarna från sommarbetet. Ett tag hade jag tänkt ringa och försöka få tid en annan dag eftersom det regnade så mycket. Men jag bokade som tur var inte om tiden. När vi åkte bort till sommarhagen såg vi hästarna från vägen. "Men det ser ut som om Blackie är utanför hagen", sa Ove. Och det var hon Hon gick på havreåkern bredvid hästhagen och betade. Så det var en himmelens tur att vi åkte och hämtade dom i dag. Av hovavtrycken att döma tror jag inte hon varit på utsidan särskilt länge. Vi hade ingen möjlighet att kolla var hon tagit sig ut, men jag ska göra det innan vi går tillbaka med dom.

Så till det där med att vara på hugget. I kväll kom solen fram och jag sa till Ove att jag ville köra i genom lydnaden. Vi började med platsliggning med skott. Det ekar i hela nejden när man skjuter här, så skotten behöver jag inte oroa mig för. Det enda var att hon vände på huvudet i bland för att hålla koll på husse. Vi ska skjuta mer denna vecka och på lite nya ställen.

Fria följet kändes lika bra i dag som i Sälen och jag körde en ganska lång sträcka innan belöning. Sedan avslutade jag med att träna vänstersvängar och jag tyckte att hon böjde undan bra. Inkallningen med ställande var helt suveränt, så jag tror inte jag kör det mer denna vecka. Framåtsändandet körde jag utan hjälper och hon gjorde ett fint tempobyte till skritt. Det jag behöver träna på där är att hon ska gå längre. De flesta hundar ökar när de gått en bit. Allt-I saktar in mer och mer så att avståndet mellan oss krymper. Krypet har jag kört en del i "kryptunnel" sedan vi kom hem. Nu ville jag ändå ha det med i programmet. Förutom den höga baken så gick det bra. Skallet var förbluffande ihållande och taktfast, så jag ska fortsätta att stärka upp det genom att sitta ner framför henne. Tunga apporten galopperade hon in med och hoppet var som på Treklubbars - tiomässigt. Lilla fröken ville som vanligt inte följa med in efter avslutad träning, utan stod kvar nere på planen.

Så den kommande veckan blir en lat träningsvecka. Jag tänker köra platsliggning med skott ett par gånger till. Spårupptag någon dag. Vänstersvängar, skall och långa saktagåenden. Mer än så blir det nog inte. Det ska bli varmt i helgen så jag behöver en hund som är så här på hugget...;-)
#1 / / Lotta:

Det är inte utan att jag blir avundsjuk på dig som har en egen assistent vid träningen. :)

#2 / / Ingrid:

Lotta - Börja köra rapport! Klart att motföraren måste hjälpa till med träningen...;-)

#3 / / Lina:

Låter som ni har haft en riktigt bra träningsdag! Enya är precis likadan när träningen är slut, hon lägger sig ner på planen och vägrar röra sig s



#4 / / Kattis:

Jag skulle vilja prova på rapport men har ingen särskilt entusiastisk motförare... :)

#5 / / Ingrid:

Kattis - du ska inte fråga. Kommendera ut honom. Lägg lite godsaker i ryggsäcken så kommer motivationen att öka så småningom....själv lägger jag ner en öl emellanåt....:-)

#6 / / Kattis:

Kommendera? Vilken pli du har på din karl! s Å andra sidan hänger han gärna med ut ibland när han känner för det, men det räcker ju inte så långt! Ska nog lägga ner en öl som belöning nästa gång!