/ Olyckan /

9 december - Bilföraren dömdes till dagsböter

I dag ringde Eskilstuna-kuriren och berättade att de tagit del av hovrättens dom avseende bilolyckan. Jag hade helt glömt bort att domen skulle falla i dag. Hovrätten gick inte på Tingsrättens linje, utan ansåg att det var vårdslöshet i trafik. Jag har inte läst domen, men reportern läste upp den. Det stod att vi visserligen inte hade haft reflexer och att övergångsstället kunde ha varit dåligt upplyst. Men de ansåg ändå att bilföraren var skyldig att anpassa sin hastighet efter dessa förhållanden och framförallt när han närmade sig ett övergångsställe. Därmed dömdes han till dagsböter. Jag vet inte hur många, men det intresserar mig inte heller.

I dag planerade jag hund på förmiddagen och bok på eftermiddagen.

Jag åkte med alla fyra hundarna till Kjula och gick en promenad på fyrtio minuter. Sedan lade jag ett spår åt Bolt. Han satt kvar i bilen, men jag visade kamprullen innan jag gick i väg. Jag gick 100 meter rakt fram, vinklade och fortsatte 75 meter innan jag lade ut kamprullen. Sedan gick jag tillbaka till bilen och hämtade Bolt. Han spårade jättefint även i dag och blev lycklig över att hitta kamprullen. Det roliga var att han ville fortsätta spåret när jag genade tillbaka till bilen. Han stod kvar vid den punkt där vi busat med rullen och tittade efter mig. Om jag skulle skrivit dit en pratbubbla så skulle det stått: "Men hallå där! Spåret fortsätter åt det här hållet". Han följde det några meter med rullen i munnen, men sedan kom han flaxande efter mig.

Jag hade planerat in backträning åt Allt-I, men eftersom de hade ätit frukosten ganska sent, så ville jag vänta. Så jag åkte och handlade först och åkte sedan tillbaka. Hon har förstått det där med backträningen. Vi körde 2 x 10 x 100 meter i dag också med 5 minuters vila mellan serierna. Jag tror jag ska ha med mig vatten fortsättningsvis så att hon slipper dricka ur vattenpölarna på vägen tillbaka till bilen.

Klockan var tolv när vi kom hem och jag satte ut hundarna i hundhuset. Sedan har jag dammsugit och torkat golven i köket, vardagsrummet och hallen. Satt på en diskmaskin och en tvättmaskin.

Så nu är det bara att skriva ett par timmar innan det är dags för middagsmat och distriktsstyrelsemöte i Södertälje.

Jo, jag fick ett trevligt sms från Helena också. På lördag kommer Jaja att sova över här medan Helena och hennes man åker i väg och roar sig. Sedan är det ju valpträff på söndag, så vi får se vilka som kommer den här gången.
#1 / / Lotta:

Skönt att ni fick lite upprättelse av hovrätten till sist! Och någon lag om reflexer finns ju faktiskt inte, men däremot en lag om att man inte får köra på folk på övergångsställen... typ.

#2 / / Helena & Jaja:

Grattis till er upprättelse , för allt ni har fått genomlida !



Hoppas hon sköter sig Jaja nu medan vi åker på Dansbandskampen Det ska bli så kul,och sen valpträffen vilken helg

Kram

#3 / / Bengt-Ove & Duro:

I Amerika hade Du varit rik idag. Stäm Eskilstuna

stad för att de ej har säkra övergångsställen.Skönt att hovrätten såg det som vi gjorde.Duro ligger här och myser, har sprungit i skogen efter boll.Jag har börjat med kommandot "slut", fungerar bra efter prommenader. Han vet då att allt luktande och kissande är slut, och går därefter fint vid sidan.

#4 / / Lina:

Tycker det är riktigt att dom dömer honom, känns jättemärkligt att man ska kunna köra på någon på ett övergångsställe utan efterföljder.



Vad roligt att läsa om Bolt - han låter jättehärlig och jag ser fram emot att få träffa er allihopa i Januari!

#5 / / Anna o Accsa:

Skönt att ni äntligen kan lägga detta bakom er... Jag håller med Lotta, det är inte olagligt att inte bära reflex... men att nästan köra ihjäl två personer på ett övergångsställe ska man dömas för!

//A

#6 / / Helena & Jaja:

Bara de inte blir oväder,men hur som helst du får ju iaf träffa Jaja

#7 / / Kattis:

Ingrid - sitter du aldrig ner och slappar i några timmar?! :) Du verkar vara i full gång jämt! ;) Här i Jönköping har det snöat några timmar nu så vi har några centimeter vacker snö - UNDERBART! :)

#8 / / marianne:

Skönt att kunna lägga det bakom er. Hur det än är så har ni ju denna händelse i minnet jämt.



Lilla Bolt verkar vara en cool liten valp!