/ Träning /

30 december - Tuff intervallträning

Jag har hostat en hel del, så det värker i magmusklerna. Jag är inte direkt snuvig, men irriterad i luftrören och allmänt matt och "yrslig". Men det beror nog minst lika mycket på att jag under gårdagen knappt åt någonting. Jag räknar med att bli bra tills det är dags för nyårsfirandet i morgon.

I går blev det bara en promenad med Allt-I, medan Josefina tog hand om Bolt och Ove gick runt golfbanan med Qrossa och Odette. Jag njuter av dessa promenader då det bara är jag och min hund. Det går inte att jämföra med när hela flocken är med. Jag passade även på att köra lite uppletande på gärdet.

I dag gick jag en promenad med alla fyra redan innan frukosten. Jag har dålig aptit och kände av blodsockerfallet på eftermiddagen. Vid tvåtiden kommenderade jag ut Ove som motförare på intervallträning. Det är kanonhärligt väder med solsken, lite frost och strax under nollan.

Jag vet inte hur tuff träningen var egentligen, men det kändes tufft - i alla fall om jag föreställde mig att springa dessa intervaller själv...;-)

Vi började med en "stege", där vi först stod ca 100 meter från varandra och sedan förflyttade oss åt var sitt håll, för att efter sju skick gå mot varandra igen. Jag vet inte exakt hur långa sträckor det var, men vårt gärde är ca 150 meter och omges av skog på båda sidor. Jag gick nog 150 meter in i vår skog och Ove ungefär lika långt på andra sidan. Uppskattningsvis sprang hon: 100 - 150 - 200 - 250 - 300 - 350 - 400 - 300 - 200 - 150 med 15-20 sekunders vila mellan skicken. Hon fick vila i 5-10 minuter och sedan körde vi en annan variant, som vi kan kalla "Följa John".

"Följa John"-varianten går ut på att hålla ungefär samma längd på skicken. Ove gick i väg med Allt-I 100 meter och skickade sedan tillbaka till mig. Sedan fortsatte han framåt och direkt när jag hade skickat så följde jag efter Ove. Han skickade tillbaka och fortsatte framåt. Jag skickade och följde efter. Vid sjätte skicket vände vi på det så att jag backade tillbaka och Ove följde efter. Vi körde tio skick och höll 100-150 meter mellan oss. Hon fick vila 10-15 sekunder mellan skicken.

Totalt bör hon ha sprungit drygt 3,5 kilometer i högt tempo.

Jag stannade kvar ute när vi kom hem och körde fritt följ med inriktning på bakdelskontroll i vänstersvängarna. Sedan krypet, där jag utökade sträckan innan belöning och även tränade vänster-och högersvängar. Jag avslutade med att träna ljudgivning. Men där ska jag nog träna mer framför spegel så att jag ser hur hon sitter.

Aqila har fortfarande inte börjat löpa och för min del får hon gärna vänta 2-3 dagar till, så att vi med säkerhet kan åka norrut efter den 13 januari. Vid gränsfall, så blir det nog blodprov för säkerhets skull. Eftersom jag inte varit "hemma" i Norrbotten sedan augusti 2007, så ska det bli väldigt roligt att åka upp.
#1 / / Eva:

Låter som bra konditionsträning för Allt-I. Själv har jag inte varit ute alls idag, för jag är genomförkyld och känner mig riktigt krasslig. Gott Nytt År önskar jag er!

#2 / / Anonym:

Jobbigt med att vara förkyld!:( Hoppas det går över fort.



Vilken konditionsträning. :D Skulle behöva sätta mig i Allt-I´s ställe.



Gott Nytt År

från oss i Hofors

#3 / / Lina:

Hoppas du känner dig bättre idag!



Ett riktigt riktigt Gott Nytt År så ses vi 2009 :-)



Kram på er hela familjen!