/ Allmänt /

31 augusti - Hjälp mig!

I dag åkte jag till Strängnäs och hade en sista duvning med de domaraspiranter som ska skriva teoretiskt prov på onsdag. Jag kom hem vid ett-tiden och letade reda på en burk rödfärg så jag kunde fortsätta måla höförrådet. Det var en skvätt färg som blivit kvar sedan vi målade hundhuset, så jag var lite osäker på kvaliteten. Men den har ju stått inomhus så det ska nog bli bra. Det som var förargligt var den retligt lilla yta som färgen inte räckte till. Kanske en kvadratmeter eller nåt sånt. Väldigt retligt, så nu måste jag köpa mer färg likt förbaskat. Jag som trodde att målningsprojektet skulle vara överstökat i helgen.

Jag fick frågan av en annan uppfödare häromdagen om valparna hade börjat vifta på sina svansar än. Jag sa att det hade de inte. Men i går kväll när vi satt hos valparna väldigt sent, så var de plötligt helt annorlunda. De skrek inte på sin mamma, utan verkade vara mer intresserade av att undersöka oss och av varandra. Och tro det eller ej, men de viftade på svansarna emellanåt. Så på dag 15 så lekte de lite med varandra - om man nu ska kalla det lek när de biter lite i varandra. Dom var jättemysiga och det är plötslgt mycket svårare att slita sig därifrån. Nu börjar det roliga. En annan sak jag såg i går var att en av valparna gick i väg till tidningarna för att kissa där och inte på den blå fällen. Valpar är helt otroliga i sin utveckling. Inte bara att de tredubblade sin vikt på två veckor, utan allt annat som sker. 

Josefina har inte gett upp sina övertalningsförsök om att hon ska få en av hanvalparna. Vi tycker att hon borde ha en tik om hon ska ha en hund och tikarna är redan tingade. Men hon är envis och säger att hon vill ha en hane: "Jag fick en kaninhona, sedan en tibbetik och så ett ponnysto....nu vill jag ha en schäferhane...en svart...och den ska heta Bolt."

Sedan dröjde det inte länge så tyckte även den äkta hälften (till min stora häpnad) att "klart att flickan ska ha en riktig hund.."

Hjälp mig med argument den som har några?  
#1 / / Christel:

Jag har ett par:

-Klart tjejen ska ha en egen!

-Hundsport=familjesport!

-Ni kan hjälpas åt med rapport-träningen!

-eller.. menade du MOT en svart Bolt i familjen???

;-)

#2 / / P-A:

Frågor att ställa till ungarna när de vill ha ytterligare djur:

1. Sköter du om de djur du har fått hittills?

2. Tröttnar du på de djur du har fått eller har du de kvar under deras livstid?

Efter det brukar de sluta tjata:) Historien brukar tala sitt tydliga språk:)

#3 / / Helena:

Ingen expert i frågan

men frågor o svar från P-A dom är väldigt kloka

och är det verkligen detta hon vill ha !



Men om hennes hjärta säger hane och hon ska träna o tävla varför ska hon ha en tik ???



Men det är nog en familje fråga !

Hu va svårt tur att jag inte har någon uppfödning.

Men ingen känner sitt barn så väl som sin mor..om du vet att hon fixar en hane så låt hennes hjärta bestämma annars kanske det aldrig blir bra för du bestämmer ngt annat ..



åter igen en familjefråga !

uschhh va svårt

eller ingen hund alls ????

#4 / / Lotta:

Klart hon ska ha en svart hane!! Du saknade ju Duro när det var dags för parning......

#5 / / Ingrid:

Tja P-A, vi har försökt med de där frågorna,men hennes argument är:

- Kaninen gick det inte göra så mycket med och hon skötte den visst

- Tibbetiken var inte rätt ras eftersom det är lika mycket katt som hund, dvs den ordinära träning som fungerar på schäfrar fungerade inte, utan tibben struntade i så väl godis som boll....och dessutom var det mitt fel eftersom jag inte hjälpte henne...

- Det var vårt fel att hon tröttnade på ponnyn, eftersom vi slutade att skjutsa till instruktör....vi var nämligen livrädda varenda gång...tyckte det var väldigt otäckt att lasta och transportera

- När hon tränade Qrossa fick hon inte tillräcklig hjälp av sin mamma....

- Men nu ska det bli helt annat. Hon ska träna varenda dag om hennes mamma någon gång i veckan talar om vad hon ska träna på...och hon ska gå promenad varenda kväll - även i mörker, regn, snö och kyla...

#6 / / Maria:

Hej Ingrid

Ja du har samma bekymmer som jag haft...ha ha.Nu blir hon bara irriterad på mig när jag tar valpar på hunden som HON ska tävla med. Jag tycker det låter som att din dotter är MYCKET intresserad så klart hon ska ha en helt egen. Hanar ÄR FINA. Hon kommer nog bli din konkurrent på tävlingsplan..Hejja Josefina stå på dig !!!

#7 / / Lena o Atte:

Jag känner ju inte Josefina men kan bara relatera till vår dotter som nu är 21 (!?)Hon har haft kaniner och häst som hon har skött bra. Sen kom tonårstiden då det kom nya intressen, så den såldes. Sen dröjde det inte länge förrän det blev tjat om att skaffa ny häst, och det gjorde vi(?), vi hade ju också byggt stall mm. Men det tog inte lång tid så var inte det intressant längre, sen blev det en liten dvärgpincher.Efter några månader var det inte heller så roligt att ta hand om den, så det fick ju vi göra (uppfödaren tog tillbaka honom). Efter det har det varit mycket tjat om hund men vi har stenhårt sagt nej efter de erfarenheterna. Jag har en känsla av att det var just längtan att skaffa djuret som var intressant för henne under den tiden, det kan ju vara en jobbig period för många. Det är svårt, men Josefina verkar vara mer mogen än vad vår dotter var vid den åldern, man får försöka att gå på sin "magkänsla". Detta blev långt men hoppas du får ut något vettigt utav det!!!



Visst är det underbart när valparna börjar visa sociala beteenden!! Som sagt nu blir det inte mycket annat gjort än att sitta hos dom! Härligt!!

#8 / / Eva Hall:

Det är så härligt, när valparna första gången viftar på svansarna,då dom känner lukten av en! Dom här valparna är ju otroligt framåt, för att vara bara två veckor! På filmerna skulle jag helt klart gissat på, att dom var tre veckor, om jag inte hade vetat deras ålder. Har aldrig sett såna "fartiga" tvåveckorsvalpar!

Angående barnen och deras djurönskningar, så känner jag också igen det där. Min yngste son, nu 14år, har velat ha, och även fått, en hel del djur under åren (kaniner, marsvin, fiskar, katter o hundar). Själv fick jag inga djur som barn, eftersom inte mina föräldrar var särskilt djurintresserade, och då blir det lätt att mina egna barn får dom djur dom vill ha istället.

Yngste sonen älskar att gosa med djuren, men när det kommer till den dagliga skötseln, så har det blivit jag som får ta den. Han tävlar agility med sina två pudlar, men träningen är inte så intressant. Jag tror man måste räkna med att själv få ta det största ansvaret, men är man beredd att göra det(vilket jag är), så är det ju inga problem. Det är ju kul att barnen är djurintresserade. Bara att uppmuntra!

Eva

#9 / / Kattis:

Tänk om någon i min familj skulle tjata för att få ha en hund! ;) Kan hon inte börja tävla Qrossa då? =) Visa att hon kan, innan det är dags för schäferhanen?

#10 / / Ingrid:

Kattis, hon har tävlat Qrossa och tagit tre förstapris i lydnadsklass. Men nu är Qrossa 8,5 år och jag kan förstå att det inte är så kul även om Qrossa är pigg. Hon börjar exempelvis få svårt med att hoppa. Dessutom "pratar" hon väldigt mycket..;-)

#11 / / Stine:

#12 / / Stine:

Själv tjatade jag till mig en schäferhane när jag var 15 år.... ler Det enda man kanske ska tänka på är hur planerna ser ut för ev studier i framtiden osv. Själv släpade jag med mig 2 schäfrar under 5 års studier och det fungerade kalas. Så vill tösen ha en schäferhane och verkligen är beredd att kämpa så är det väl bara att "tuta och köra". Lycka till!!

#13 / / Jessica:

Klart att Josefina ska ha en Bolt :) :).