/ Allmänt /

30 april - Pyssel med hästarna

29111-637
Hästarna går bakom huset - hagen har tillfälligt utökats. Allt-I och Qrossa i förgrunden framför hundhuset.

Redan Valborgsmässoafton. Dagarna går så himmelens fort.

I går i samband med promenaden körde vi intervaller med Allt-I. Pga av missförstånd kom Ove tillbaka efter sju skick. Jag påpekade att vi hade tre skick kvar, men då sa Ove att jag måste tala om i förväg hur många skick hon skulle springa. Hur skulle han annars veta. Ja, inte vet jag - men vi har kört tio skick varenda gång tidigare. Bakgrunden till missförståndet var att vi inte hade något hundgodis hemma, utan fick använda vårt ordinarie rapportgodis, dvs en burk Ceasar. För att inte bli kladdiga om händerna så tog jag med varsin liten skål att lägga godiset i. Detta gjorde att Ove trodde att vi skulle köra rapport och egentligen bara fyra skick....medan jag var inriktad på tio skick. Att det blev mitt emellan var en ren slump.

På eftermiddagen körde jag högre klassens lydnadsmoment  i alla fall de svåraste. Det låste sig totalt på tunga apporten. Allt-I ställde sig bara och glodde på den. När jag gick fram och peppade henne att ta den, så backade hon. När jag rullade i väg den tog hon den, släppte den och backade. Hon tyckte uppenbarligen att jag skulle rulla i väg den en gång till. Nähä du, tänkte jag. Den leken vill inte jag leka. Jag satte mig och funderade.

När jag funderat klart tog jag ut Qrossa. Jag satte båda tjejerna och lade ut den tunga apporten. "Varsågoda" sa jag när jag kom tillbaka. Allt-I gav järnet och smällde på apporten som om den inte vägde någonting. När hon dragit runt ett tag så släppte hon ner den och när Qrossa försökte ta den blev det nästan slagsmål.

Sedan band jag upp Allt-I och körde tung apportering med Qrossa. När jag och Qrossa hade haft roligt med apporten ett tag och Allt-I såg lagom het ut så bytte jag hund. Hon laddade som tusan på apporten, men släppte den direkt och stod och tittade på mig som ett fån. Jag gick resolut fram, kopplade henne och band upp henne igen. Återigen apportering med en överlycklig Qrossa. Det tog fyra såna skiften innan Allt-I tog apporten och kom med den utan att släppa. Hon belönades med boll och därefter var jag nöjd.

I dag gjorde vi om samma sak. Med den skillnaden att hon bara "misslyckades" en gång. Andra gången gick det bra. Vi får se hur det fungerar i morgon...;-).

I övrigt har jag mest pysslat med hästarna i dag. Eller rättare sagt deras skogshage. Hagen bakom stallet är bara torkad lera. Jag har stängt av en bit av den och där börjar det växa. På framsidan är det grönt, men vi vågar inte låta dem gå där än med tanke på fång. I skogen finns det fint skogsgräs, visserligen grönt, men knappast någon fara för fång. Jag har även tagit ut dem en och en för att få beta lite grönt nere på min lilla appellplan. I år har jag bestämt mig för att vi ska slippa fång. Josefina rider dessutom Blackie nästan varje dag och vi har dragit ner på kraftfodret till nästan ingenting.

På eftermiddagen klippte jag gräset bakom huset och sedan har jag påbörjat storstädning av mitt arbetsrum. Det är en hel del damm, så jag fortsätter i morgon. I kväll ska vi på majbrasa.