/ Tävling /

27 april - Allt-I uppflyttad till högre spår

29111-636
Madeleine har fixat ny bakgrund till ett foto på Allt-I


Ja, då har jag gjort min sista lägre tävling på ett tag. I går klockan sju på morgonen infann vi oss på Strängnäs BK. Jag drog startnummer 6 av 6 deltagare. När det äntligen var dags för upptag så var jag ganska nervös. Inte så mycket för själva tävlingsmomentet som min oro för att jag inte skulle orka gå spåret.

Spårpåsläppet gick bra och där fick vi betyg 10-10. Efter de ca 120 metrar som domarna ser hunden så vinklade det höger. Ganska snart hade vi första apporten. Efter första apporten kom det första tappet. Efter lite snurrande bar det i väg över lite sankmark och sedan kom vi till ett ställe där jag hade en väg på vänster sida, en klippavsats till höger och ett kalhygge rakt fram. Allt-I drog i väg uppför berget och jag försökte följa med. Men precis som jag kommit upp så hoppade hon ner igen och hon snurrade och snurrade. Mot vägen, upp på klippavsatsen fram och tillbaka. Hon drog framåt mot kalhygget, vände tillbaka och jobbade runt. Så småningom hittade vi i alla fall en apport under ett träd. Det kan varit den som hon slog på, men det var ganska uppbökat i marken, så så här efteråt undrar jag om det varit vildsvin som störde spårningen. I vilket fall som helst drog vi i väg genom kalhygget, vinklade in på stig och jag var så slut så jag visste inte hur jag skulle orka. Jag började också fundera på hur många apporter jag rimligtvis hade missat. Jag bestämde mig för att jag förmodligen missat två apporter och förhoppningsvis hade avverkat mer än halva spåret. För att göra en lång historia kort så kom vi till sist fram till slutet med tre missade apporter. Spårmottagaren sa att det var på gränsen att jag klarat tiden, men hon var osäker på när jag haft mitt påsläpp. Själv hade jag inte haft en tanke på att hålla koll på tiden eftersom jag normalt har en alltför snabbspårande hund...;-).

Jag blev i alla fall glad när jag hörde att vi klarat tiden och kunde fortsätta tävlingen. En hund hade brutit pga av vildsvin, men övriga fortsatte med blandade resultat på spåret. Platsliggningen med skott gick bra, trots att hunden bredvid Allt-I först satte sig och kliade sig och slutligen gick från platsen när en minut återstod.

Eftersom jag inte hade tillräckligt på spåret för att klara uppflyttningspoäng på specialen, så var jag tvungen att ha betyg på budföringen. Hon hade en tveksam start från mig, liksom skuttade avvaktande och vände på huvudet och kollade mig innan hon satte riktig fart. Jag vet inte varför hon gjorde så. Det kan ha varit att hon var osäker på om hon tjuvat. Hon kan också ha varit medveten om att husse stod i publiken. Strunt detsamma - hon fick betyg 8-10.

Sedan var det lydnaden och jag var inte särskilt orolig genom att man bara behöver 7-or i snitt och hon redan hade fullt på platsliggningen. Det som stod väldigt klart efter lydnaden var att vi måste träna mer kommenderad lydnad. På linförigheten vände hon på huvudet och kikade på tävlingsledaren varje gång han sa något. Vi fick i alla fall 8-9.

På framförgåendet gick hon kanonfint tills det återstod ca fem meter. Då råkade jag skrapa till med foten och hon saktade in, så jag fick lägga in ett DK. Betyg 7-8.

Vid transporten inför läggandet fick jag för mig att hon laddade för ett framåtsändande. Jag brukar tala om för henne inför läggandet att "nu är det läggande", men då kan hon lägga sig för tidigt i stället. I vilket fall som helst så blev det inte så bra, utan hon fick 7-8,5 i betyg.

Inkallningen var klockren (9-10) och vad domaren som gav en nia drog på är för mig en fullständig gåta.

Sedan var det krypet och jag var nyfiken på vad hon skulle få med sin skutt-teknik, men jag fick aldrig veta det. När jag skulle lägga henne så gick ena domaren fram för att se bättre. Allt-I blev helt fokuserad på domaren och när jag sa kryp, så satte hon sig upp i stället, så jag fick säga ligg en gång till innan krypet kom i gång. Betyg: 5-6.

Apporteringen, som jag inte varit nöjd med senaste veckan, gick hyfsat. Men jag vill ha snabbare ingångar. Betyg 8-9. Jag tror det är jobbet med tunga apporten som har stört lite.

Betyget på hoppet var lite konstigt. Där tyckte jag det såg väldigt bra ut, men fick 8-9,5.

Vi blev tvåa på 479 poäng och uppflyttning. Nu ska jag i alla fall börja variera spårmarker mer och försöka träna mer med störningar på planen. Fasen om jag kunde få till tunga apporten och komma ut och tävla högre innan hon löper. Det skulle vara så kul.

Slutligen grattis till Bengt-Ove och Duro som gjorde en kanonfin special i Rödeby i dag. Fullt på spårupptag och spår samt nior på uppletandet. Som upplagt för uppflyttning om inte Duro busat på lydnaden. Han hade inte stannat kvar på inkallningen. Framåtsändandet hade dom nollat, liksom krypet. På tunga apporten, som enligt B-O, är det bästa momentet så hade Duro visat upp sitt byte för båda domarna....:-). Nåja, vi har snart kennelläger och då står det ju mycket lydnad på programmet.
#1 / / Catta:

Lät inte som ett "lättsprunget" spår.. STORT GRATTIS till uppflyttet!

#2 / / marianne:

Grattis till uppflyttet!!

#3 / / Anna & Daniel:

Ett STORT grattis till uppflyttet!!

#4 / / Marie:

Grattis till uppflyttet!
Imponerande att du kan fixa detta med tanke på att du nyss brutit/krossat armen och haft/har en spricka i bäckenet.

#5 / / Christel:

GRATTIS!!!

#6 / / Lotta:

GRATTIS!!

#7 / / Kattis:

Jättestort grattis er uppflyttning! :D

#8 / / Maria & Falco:

Du borde få hundsportens bragdguld!

#9 / / Margoth, Kalle, Miss o Alstra:

100 GRATTIS till er - bra jobbat :-)

#10 / / Lotta:

Jättegrattis (även om jag är lite sent ute). Vilken fantastisk bedrift egentligen, med tanke på vad du varit med om. Jag är imponerad.