/ Träning och valpar /

25 mars - Sommartider hej,hej!

29111-263
Enduros Accsa och Enduros Allt-I

Helgen har nästan uteslutande handlat om hundar. I går åkte jag till Strängnäs för att träffa Anna och Accsa och få träna lite i hop med dem. Anna var där på skyddsläger i hop med min gamla träningsgrupp. Jag skojade lite och frågade om de höll på med det där larvet fortfarande (surt sa räven...). Duros bror Åskario var också med och tränade.

Jag började med att kika lite på när Anna och Accsa tränade.

29111-260
Accsa är beredd. Bevakar tyst och koncentrerat.


29111-262
..och så ett tigerhopp och bett

När Anna var klar gick vi en promenad med "tjejerna" och släppte dem på ett gärde. Allt-I spände upp sig en aning, men Accsa är så himla "omtänksam" och svarar inte upp på såna dumheter.

29111-259

Jag gav Allt-I en boll...

29111-264

... så var det full fart runt gärdet tills tungorna nästan hängde i backen. Anna skulle äta lunch när vi kom tillbaka så jag gick en promenad med Duro.

Vi körde igenom samtliga lydnadsmoment i appellklass och det tog sin lilla tid. För Annas del handlade det mest om att få till kontakten i varje steg på linförigheten eftersom Accsa släppte emellanåt. Jag försökte även hjälpa henne med att få Accsa att ta apporten vid sidan och sitta och hålla fast. Allt-I skötte sig bra och fick göra sin andra platsliggning med en annan hund bredvid sig. Efter lydnaden med "tjejerna" körde jag lite lydnad med Duro: platsliggning med skyddsarbete som störning, inkallning, saktagående, skall och kryp.

I går kväll var jag och Ove på "midsommarfest". Det anordnas en sådan i byn varje år samma helg som klockorna ställs om till sommartid. Det var knytkalas och vi bestämde redan innan vi gick att försöka gå hem vid tio-tiden. Jag lyckades nästan och gick vid halv tolv. Ove kom hem framåt småtimmarna...

Vi försov oss, så jag fick kasta mig i väg och skjutsa Sofie till Bollhuset. De skulle åka och spela match i Motala och det var samling halv nio.Jag hann bara rasta hundarna och ge hästarna mat och släppa ut dem innan vi åkte.  När jag kom hem var det dags för nästa tokstress. Det skulle vara uppvisning för kursdelagare på klubben mellan tio och elva. Vi skulle visa rapporten med Duro. Jag hann ge hundarna mat och packa ryggsäckarna, men kaffet fick jag hälla ut. Uppvisningen av rapporten kom mitt i programmet. Det var en sträcka över ett gärde med en förlängning in i ett skogsparti. Duro var väldigt het, vilket jag förstår. Inte varje dag han får springa så kort sträcka med uppbindning.

Vi hann i alla fall ta en kopp kaffe och smörgås samt surra med folk innan det bar i väg för nästa "inbokning". Jag skulle nämligen träffa Aqila och hennes matte i Kjula och åka före henne till Strängnäs BK. Vi "hämtade upp" dem i Kjula och åkte hem till oss, så att jag kunde lämna av Ove. Sedan åkte vi till Strängnäs. Det var avbrott för lunch så jag körde uppletande med Duro. Han gick som en klocka i dag.

29111-265
Platsliggning med Accsa, Allt-I och Aqila

Så var det dags för lydnad med "valparna". Vi hade alla tre med oss och de som inte jobbade låg snällt uppbundna bredvid planen. Fantastiska alla tre. Visst kunde det komma något skall eller gnäll när det hände alltför roliga saker på planen, men de var i stort sett tysta hela tiden. Allt-I gjorde gemensam platsliggning med andra hundar för tredje gången i sitt liv.

Accsa gick betydligt bättre linförighet i dag. Men vi körde inte så mycket med henne. Två dagars skyddsläger hade satt sina spår och man såg på hennes ögon att hon var ganska trött. Med Aqila lade vi mycket energi på kontakten i linförigheten och att lära henne släppa leksaken efter en kampduell med matte. Jag tror det var lite lärorikt för Aqilas matte också..;-). Vi började med att lägga in förbud mot att ta bollen förrän matte sagt att det var dags. I slutet av träningen kunde Aqilas matte svänga med bollen alldeles framför nosen på Aqila, fram och tillbaka utan att hon försökte greppa den. Först vid mattes klartecken "Kom i gen då!", så fick hon ta bollen och kampa. Det blev också allt lättare att få Aqila att släppa frivilligt genom att hålla i halsbandet och samtidigt låta bollen bli "död", dvs helt släppa efter och inte ha något drag i snöret. Frivilligt släppande och belöning.

Anna var tvungen att avsluta för att packa inför resan hem till Falun. Hon missade Aqilas fantastiska backning. Jag har sällan sett på maken och absolut inte på en så ung hund. Aqila satt framför sin matte och på back-kommando sprang hon jättesnabbt baklänges som den värsta freestylehund. På kommando stannade hon och utförde perfekt fjärrdirigering från stående till sittande och sittande till stående.

Aqila hade även lärt sig att sätta sig på en typ av musmatta som användes som target på hopp-sitt Först körde hon några frivilliga in mot targeten och fick belöning när hon satte sig på den. Detta kördes från olika håll och gick lika bra varje gång. Sedan kördes in-hopp över hindret från sittande och slutligen hela momentet. Jättefint.

29111-266
Aqila på väg tillbaka till matte

På eftermiddagen var det fint väder och jag hade helst stannat ute ett par timmar till. Men Ove var i Bollhuset och jälpte till som hallvärd. Sofie skulle komma från basketmatch i Motala och vi skulle alla tre samlas för att åka och gratulera Oves son som fyllt 29 år denna vecka. Det blev ett kort besök eftersom Ove var trött och jag var dödshungrig. Vi handlade med oss mat från kinarestaurangen på vägen hem.

Det blir en tidig kväll - i morgon bitti kommer det ju att vara mörkare än vanligt....



UTMANINGEN

Men först en utmaning somjag helt hade glömt bort (läs förträngt) - från Kattis:

Regler: Varje spelare börjar med att skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv. Bloggare som blir ?tagna? ska skriva sex saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. Till slut väljer bloggaren sex nya bloggare och gör en lista av deras namn. Efter det är gjort skriver han eller hon en kommentar i deras bloggar för att låta dem veta att de har blivit ?tagna? och att de ska läsa ens egen blogg för mer information.

Jag tyckte detta var en väldigt svår utmaning eftersom jag inte tycker det finns så mycket egendomligt med mig. Här är i alla fall ett försök:

1. Som femtonåring sa jag till mina föräldrar att jag inte kunde begripa hur någon kan vara så dum att de skaffar en massa hundar. Det egendomliga är att jag själv dragit på mig en massa hundar
2. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av barn och skulle själv aldrig skaffa några..se nummer 1
3. I dag är det inte så egendomligt, men när jag började var det egendomligt: jag började snusa som sextonåring, dvs för 35 år sedan
4. Jag gillar inte att klä upp mig....tycker bara det är jobbigt
5. När jag var fem år så ville jag bli författare. Jag drömmer fortfarande om att en dag skriva en bok.

Jag utmanar: Marianne, Anna, Lena, Chrillan, Jessica, Carina och Christer (som har Zacko och Azlan)

#1 / / Kattis:

Du har rätt, så värst egendomliga saker hade du inte! *s* Men det låter som en riktigt kul helg! Snygga hundar har du minsann fått till! :)

#2 / / Lina:

Vilka fantastiska bilder! A-valparna är verkligen kanonfina. En eloge till dig som uppfödare också - du verkar vara ett oerhört stöd för alla dina valpköpare det måste de verkligen uppskatta!

Ha en härlig vecka!

#3 / / marianne m Enduros Ampere:

Härligt att se bilder på tjejerna. Håller med Lina om att de är kanonfina. (kanske är lite partisk)

Vi uppskattar Ingrid enormt mycket och personligen är jag enormt nöjd.

#4 / / Ingrid:

Åhh tack Marianne, men du var inte med denna gång. Jag var (om möjligt) ännu tuffare mot tjejerna (mattarna alltså) så jag hoppas de inte deppade i hop efter att ha hört min "sanningar"...;-).
Fast dom var otroligt ambitiösa med sina hundar, så jag tror de tog med sig en del positiv feedback också.

#5 / / marianne:

Hehehe...kanske var tur att jag inte var med :D:D:D

All konstruktiv kritik är bra!

#6 / / Anna:

Befinner mig på kurs så jag har inte varit hemma vid datorn på länge...

Jag är verkligen oerhört tacksam över att ha en så bra uppfödare. Jag vill ju utvecklas och bli bättre hela tiden, då måste man få konstruktiv kritik. Det är ju 10orna vi siktar på... Jag ser fram emot fler träningar... Tack för hjälpen i helgen Ingrid, du är en pärla! Jag känner att jag har fått mycket matnyttigt med mig hem att jobba vidare med :-)

#7 / / Anonym:

Aha Anna, det förklarar saken. Jag har gått in varje dag och letat efter uppdateringar....

Klart vi ska ha fler träningar. Jag ska kolla i almanackan och gå ut med förfrågningar vilket datum som passar bäst.

Hälsningar
Ingrid

#8 / / marianne:

Du funderade om jag anmält mig till några tävlingar än och det har jag inte gjort. Känner att vare sig jag eller Ampe är redo för det men vi jobbar på det :D