/ Allmänt /

25 februari - Hä schnägg

Det är fortsatt skidåkning med hundarna som gäller. I går åkte jag t o m två gånger. Eftersom hundarna stoppar i sig så mycket snö så ska de springa ut och kissa stup i kvarten efteråt. Så i dag fick dom vara i rastgården efter skidturen.

I morse sa jag till Ove att det kommit snö under natten. Snöar det nu? frågade han. Nä, hä scnägg, svarade jag. Han visste inte vad detta betydde, så jag fick förklara för honom. Det betyder att det inte direkt kommer snöflingor, men att det virvlar runt fin, fin snö i luften. Att förklara detta för en sörlänning, som i hela sitt liv bara haft ett enda ord för snöa, bidrog inte till mer än en axelryckning och en suck.

I övrigt har det varit en osedvanligt lugn helg, med mat, TV-tittande och för min del ett antal timmar vid datorn. Jag tog främst hand om att betala räkningar, "efterbörden" från domarkonferenserna och fixade med utskick till domare och tävlingsledare. Tack och lov har de flesta mailadresser.

Så var det då dags att avge svaret på utmaningen:
Jag har faktiskt pratat värmländska som barn. Vi flttade till Arvika när jag var fem år och flyttade vidare till Piteå när jag skulle börja tredje klass.

Jag gillar faktiskt att städa. Jag vet inte om jag direkt beklagat mig, men i så fall är det nog mer för att jag vill städa i fred. Helst vill jag att resten av familjen är borta när jag håller på.

Vi tittade nyligen på filmen "Masdjävlar" och det var då jag kom på att jag aldrig åkt snöskoter. Det låter inte klokt, men vi körde med draghund i stället i vår familj och förlitade oss på att andra hade kört upp skoterspår åt oss...;-)

Att jag snusar vet dom flesta, men att det hunnit gå 35 år sedan första prillan...jo, men det är faktiskt sant.

Så dom som gissat på 4:an har helt rätt. Om jag hade obegränsat med semesterdagar så skulle jag väl kunna tänka mig att åka till en solig turistort (om någon annan betalar), men det är absolut ingen drömsemester för mig. Tacka vet jag träningsläger med hund i de svenska skogarna....
#1 / / Lotta:

Ha! Då har jag haft rätt i ytterligare en av dessa "tävlingar". :-)

#2 / / Anonym:

Aahh, ber om ursäkt Ingrid! Lovar att ta utmaningen imorgon, i helgen har jag haft alldeles för mycket kul för att hunnit smurfa runt. Du är go du ;-) -jag gissade helt fel föresten....

#3 / / Christina:

Det som tusan....Arvika av alla ställen :O
Ja, ska man prata värmländska så ska man väl prata jössemål :)