/ Valpar /

22 augusti- En uppfödares funderingar

"Om du ska hålla på med det här får du lugna ner dig" sa min kära man i dag. Snacka om att jag velar hit och dit. Miss har i dag löpt i 13 dagar. I måndags tog jag blodprov och fick i går besked. Men jag var inte speciellt hjälpt av beskedet. Förra gången tog jag blodprov torsdag 29 december i Umeå på väg ner från Norsjö. När jag var i Sundsvall ringde dom och talade om att "på söndag" är det dags.

I måndags åkte jag till Eskilstuna djurklinik. I går ringde dom och sa att progesteronhalten låg på 18 (i måndags). Och, svarade jag, vad innebär det? Jaha, du är inte bekant med progesteronhalter? frågade sköterskan. Jag svarade att jag vet att det är optimalt att para när den ligger runt 40-50, men jag vill veta ungefär vilken dag vi är där. Tjejen i telefonen skulle fråga en veterinär. Hon kom tillbaka och sa att det kunde ingen svara på eftersom det var individuellt. Jag berättade om förra gången och att de på torsdagen kunnat säga att det var dags på söndagen. Jaha, svarade tjejen - och vad låg progesteronhalten på då? Ingen aning, svarade jag - för det var inte ett dugg intressant eftersom jag bara ville veta ungefär hur många dagar jag hade på mig. Hon bad mig vänta i telefonen och gick för att fråga en gång till. När hon kom tillbaka hade hon ett fantastiskt bra meddelande till mig: "Det är på gång". Herregud, det vet väl jag också att en tik som är på 12:e dagen är på gång. Men jag trodde att man kunde få en indikation på om progesteronhalten stiger med 5, 10, 15 eller 20 enheter per dygn. Det kan man uppenbarligen inte.

Då skulle man ju kunna resonera så här: På vilken dag parades hon förra gången då? Ja, om jag säkert visste det. Enligt Miss matte så syntes den första blodfläcken den 18 december och hon parades den 3:e och 4:e januari. Alltså på dag 16 och 17. Men, sedan kommer en osäkerhetsfaktor in i bilden. Efter första blodfläcken så tog det 2-3 dagar innan löpningen kom i gång. Själv är jag ju lite skeptisk till detta med att löp börjar, slutar och tar fart igen. På en sund hund som Miss så tror jag att hon faktiskt parades på dag 16 och 17, men att blödningarna bara var svaga i början.

Och vad är det egentliga problemet då? Egentligen hade jag räknat med att åka ner i dag och prova lite då och då tills det var dags. Men nu har jag ett viktgt möte på jobbet på fredag. Då funderar jag så här: Hur kul är det på en skala 1-10 att åka ner och ta upp allas tid, dra på sig frustration över att inget händer och sedan åka hem till ett möte och därefter ner igen. Som en av mina samtalspartners sms-ade: "Man kommer ytterst sällan för sent".

Så jag har alltså bestämt mig för att strunta i resa nr 1 (onsdag-torsdag) och åka ner på eftermiddagen på fredag (dag 15). Dels för att jag vet hur frustrerande det är att försöka para en tik som inte är färdig och dessutom för att hon parades dag 16-17 förra gången. Jag vet dessutom att i går var det inte dags. Knappast i dag heller,men jag fick i alla fall kalla fötter när blödningen i dag har ljusnat mot rosa. Och det var då diskussionen med min man tog fart. Jag sa att kanske - kanske jag borde åka i morgon i alla fall.

Men han har rätt - jag kan inte hatta hit och dit. Om hon kan paras i morgon så bör hon rimligtvis även kunna paras på fredag kväll. Och faktiskt på lördag också. Så det blir en resa fredag till söndag. Och skulle det visa sig vara för sent så är fredagens möte det dyraste mötet jag prioriterat. Då har jag satsat 300 mil + språngaavgift helt i onödan. Fast det som skulle gräma mig mest är att jag inte får någon valpkull....

Jo, jag skrev fel förra beräkningen. Om allt går enligt planen så har jag suttit 900 mil i bli under det här "valpprojektet".

Is i magen - det här går säkert bra - fast jag blir fruktansvärt nervös varje gång Duro far runt här och gnäller. Inte än för tusan - inte än tänker jag.

Har en annan stressfaktor - har två tävlingar framöver. Appell rapport den 1 september. Körde kompetensprov i måndags och det fungerade utan problem.

Den andra tävlingen är lägre spår 9 september. Måste träna platsliggning med skott. I övrigt fixar det sig nog även om krypet inte är klart. Åkte till klubben i går, men det var ingen platsliggning så jag åkte hem och Sofie fick fyra av mina gamla smällare. Jag köpte ett tiotal paket när jag hade problem med skotten på Dolly. En del smällare finns kvar än (det är faktiskt 15 år sedan).....Har funderingar på att köpa en egen startpistol, men då måste jag fixa vapenlicens så det är inget ag hinner inför den här tävlingen.
#1 / / Kattis:

Ja, det är då verkligen inte smidigt det här med tikar och parning verkar det som. Håller tummarna för er!!! Kör försiktigt!!

#2 / / marianne:

Håller tummarna för att det ska gå vägen!!
Ta det lugnt och tänk positivt så ska du se att det kommer att bli en kull pirayor.

#3 / / Lotta:

Skönt att höra att du är sysselsatt. ;-)
Ingen kan ju påstå att du gör det enkelt för dig i ditt avelsarbete iaf. :D

#4 / / Lina:

Jösses människa vad du flyger och far, jag hoppas verkligen att det ger utdelning och att du får din efterlängade B-kull!

#5 / / Lena:

Ja, du är ju inte precis sysslolös! Men vem har sagt att uppfödning ska vara lätt? Hoppas att det går bra nu, så att det blir en parning!
Ja, det hade varit kul att träffas på tävling......
Vad kul att vi blir klubbkompisar!!!!
Lycka till!!!!!
Lena