/ Träning och valpar /

22 april - Vilken härlig träningshelg! Och nu är även Accsa klar...

I måndags åkte jag och Allt-i till klubben för att träna i hop med Nina och Aqila. Det var stor skillnad på kontakten på fria följet jämfört med i Strängnäs. Nu var det nästan för mycket så Nina fick "order" om att minska ner på belönandet och kanska använda godis mer än boll nu. Vi körde några moment var och band upp hundarna vid planen medan de väntade. Båda var otroligt duktiga och väntade snällt på sin tur. Vi jobbade en hel del med att Aqila skulle ta och hålla fast apporten vid sidan. Här rekommenderade jag att absolut inte kasta apporten förrän Aqila kan sitta vid sidan, gripa och hålla apporten samt klarar en inkallning med apporten. De flesta har väldigt bråttom att kasta apporten - trots att jakten efter en apport inte är något större problem för de flesta hundar.
Jag bad även Nina att köra backning så att jag skulle kunna videofilma det. Backningen var inte riktigt lika snabb som i Strängnäs, men nog tusan är det imponerande. Vi avslutade träningen med platsliggning och Allt-I fick en budföring med Nina som mottagare.

www.kennelenduro.se/Aqila.mpg


Jag har varit på tjänsteresa i Lund så i tisdags hann jag bara med promenaden på morgonen. I onsdags cyklade jag med både Allt-I och Duro när jag kom hem. I torsdags var det dags för HD-och AD-röntgen. Jag hade tänkt vänta ett par, tre månader till, men är alldeles för nyfiken av mig. Veterinären tyckte att höfterna såg bra ut och visade skillnaden jämfört med en slapp led, men jag känner mig inte trygg förrän det officiella resultatet kommer.

29111-289
Malingsbo Camping

I helgen var det dags för rapportträningsläger i Malingsbo. Vi var tio ekipage som skulle träna under lördag och söndag, men de flesta var på plats redan fredag kväll. Det blev samling i vår stuga och lite presentation av deltagarna och hundsnack innan alla gick och lade sig för att ladda inför lördagens träning.

Ove och jag hade kommit överens om att enbart köra Allt-I under dessa två dagar. Kanske fel mot Duro, men hon behöver den erfarenheten. På lördagen skulle kullbrodern Ampere komma från Hofors och vara med.

29111-290

Hela gänget samlades klockan nio och vi kom överens om att starta med tre korta skick på ca 100 meter för de orutinerade hundarnas skull. Sedan körde vi två förlängningar och D-stationen var väl ca 500 meter bort. Ampere som aldrig kört med liggtider och andra hundar skötte sig bra. Marianne och Mats gjorde synretningar, men man såg på Ampere att polletten trillade ner allteftersom träningspasset fortskred. Han slutade dock efter fyra skick. Allt-I skötte sig förvånansvärt bra och gick som tåget. Det är knappt jag begriper hur hon kan hålla fokus med så långa liggtider och mycket stök (mot vad hon är van) runtomkring.

29111-292
Allt-I på A-stationen med brorsan Ampere i bakgrunden

29111-291
Ampere med matte och husse efter dagens övningar

Under lunchen åkte jag till Skinnskatteberg och handlade medan Ove lagade mat Jag stannade på vägen tillbaka och lade ett spår åt Duro. Efter maten gick jag spåret med honom och han var väldigt duktig på att markera apporterna. Det han behöver mycket träning på nu är vinklar.

Klockan tre var det ny samling och vi bestämde nu att köra lite längre grundsträcka och enbart fyra skick med två förlängningar. Ampere imponerade på andra skicket då han i hastigheten missade ett vägval, men sprang tillbaka och tog rätt väg i stället för att komma tillbaka till A - vilket man skulle kunnat förvänta sig av en orutinerad och förvirrad unghund. På tredje skicket fick han springa på rulle efter en annan hund och enligt de som stod på C-stationen sprang han imponerande fort. D-stationen låg väl ca 600 meter ut. Ampere slutade efter tre skick för att inte strula till det för honom. Jag tror Mats och Marianne var ganska nöjda när de satt i bilen på väg hem efter lördagens övningar.

www.kennelenduro.se/RapportAllti.mpg


I går kväll var det fest och vi bestämde att det skulle vara sovmorgon med samling klockan tio i morse. Vi körde en ganska tung sträcka med långsluttande uppförsbacke ca 300 meter. Det blev någon missuppfattning så A-stationen lades ca ca 400 meter bort. Vi bestämde att de bara skulle göra en förlängning med nittio graders vinkel. Ungefär halva gänget nöjde sig med dessa två skick. Vi lät Allt-I springa ner till A och avslutade med ett fjärde skick där förarna därute flyttat fram och gjort station bara 150 meter från A-stationen.

Jag tränade lydnad med Allt-I både i går och i dag. Det som gav oss mest var att åter få möjlighet att träna platsliggning med andra hundar samt en budföring båda dagarna.

Tack alla trevliga rapportkompisar för en jättebra helg - min motförare sov för övrigt som ett barn hela vägen hem till Eskilstuna...;-).

Det där med Accsa i rubriken innebär att hon löper nu och är klar för MH 16 juni. Nu väntar vi bara på Alstra och Allt-I, så får vi se hela kullen testas samtidigt. Ska bli kanonroligt.
#1 / / Christel:

Herrejisses vad fort tiden går!! Är det verkligen REDAN dags för röntgen och MH?!? Också lite mer väntan på besked då förstås, jag säger ju att det verkar vara det uppfödandet går ut på ;-) Jag håller förstås tummarna för att det går bra!

#2 / / marianne:

Vi är mer än nöjda med lördagens övningar, speciellt efter eftermiddagspasset. Det var oerhört givande med många bra råd och just att man nu VET hur det går till. Det var bara synd att vi inte kunde stanna kvar men det blir väl fler tillfällen.. :)