/ Träning /

30 oktober - Så är man på't igen...

Ja lite sån är jag efter en smått misslyckad tävling, går och funderar ett antal dagar och sedan på det igen.  Det är lite klurigt det där, men i går gick det ju kanonbra med uppletandet och dagens träning kändes också väldigt bra. Jag tränade fritt följ med mycket vänstersvängar, backningar, stegförflyttningar och vändningar på stället. Eftersom jag inte kan köra ett helt framåtsändande på "min" lilla plan så tränade jag bara att gå sakta. Krypet var helt otroligt bra (ja, allt är ju relativt, men jag menar följsamheten och att han låg nere). Jag gick rätt långa sträckor och det är rätt blött så jag kände mig nöjd. Sedan tränade vi en hel del på skallet. Eller rättare sagt övergångar mellan skall och tyst. Jag varierar att belöna tyst och att belöna bra skall. Jag avslutade med att lägga ut 4 föremål på linje och han fick lämna av dem i farten och direkt ut och hämta nästa. Belöning efter fjärde. Jag gjorde detta två omgångar och det gick kanonbra. Jag funderar på att åka tillbaka till "brottsplatsen" (dvs Strängnäs) någon gång under denna vecka och köra helvallat med fyra föremål och se om det är annorlunda. Jag kan liksom inte släppa "vad handlar detta om?". Mer nyfiken än desperat om man säger så (nåja kanske lite desperat ändå..;-)

Tränade lill-skrutten i kväll också, men batteriet i pannlampan tog slut, så det fick bli i skenet av lampan på huset. Det är rätt bra ljus i främre hästhagen, men hästarna har gått där denna vecka på grund av att det är blött i hagen bakom stallet. Så jag måste mocka hagen i helgen så att jag kan använda den för hundträning. Där får jag faktiskt ut tillräcklig längd för både framåtsändande och inkallning åt Duro.

Tillbaka till Allt-I så körde jag fritt följ, sitt-ligg, ingångar från sittande på nära håll. Eftersom jag bytt ingång, så måste jag hjälpa henne lite genom att visa med handen, men det lär hon sig snart. Så tränade vi på att ta apporten vid sidan och hålla en stund. Det var bara tredje gången, så ännu har hon inte riktigt förstått.

Ujj redan halv tolv och jag som ska upp och cykla morgon....
#1 / / marianne:

Det är dina träningar som inspirerar mig att träna ihärdigt, iofs så är jag ju på en helt annan nivå än dig. Huvudsaken är väl att man tränar..:D

Hoppas att ni slipper snöstormar ett tag till!

#2 / / Christel:

Det är klurandet som är halva tjusningen, inte sant?! ...andra halvan av nöjet består av "ketchupen", allt där emellan är bara väntan och grubblerier... Eller vad säger du?? ;-)