/ Allmänt /

23 november - Fy för nya regler!


Lydnadsträningen har fortsatt med både Duro och Allt-I denna vecka. Det tar inte särskilt lång tid eftersom jag begränsar mig till några få moment varje gång. Allt-I har börjat lyssna på Fot-kommandot och jag tycker att ingångarna börjar komma även om jag hjälper henne lite genom att visa med handen Jag ska börja med att klicka fram det, men hon är inte lika duktig på att ta klickern som Duro ännu.

I kväll var jag vid brukshundklubben och tränade medan Sofie spelade basket. Jag testade att belöna klicket med leksak i stället för godis vilket innebar lite tankemöda för Allt-I. Eftersom jag inte hade den vanliga targeten med mig så tog jag bara en kona som stod på planen. Sedan stod jag där med leksaken. Allt-I satte sig framför mig och när inget hände hoppade hon upp efter leksaken. Eftersom hon inte kom åt den satte hon sig ner igen. Så tittade hon på konan och gick fram och "duttade". Klick och så kom leksaken. Jag gjorde detta några gånger och det gick allt snabbare för henne att ta sig till konan.

Varför nu detta? Jo - i går kom de nya reglerna med posten och jag hade haft klart för mig att fria följet försvinner i appellklass, men att man inför hopp-sitt redan där hade gått mig spårlöst förbi. Man kan fråga sig hur de som gjort reglerna tänker. Visst  - det går "skitsnabbt" att lära in hopp-sitt - inte alls något svårt moment. Men vill man få in det säkert och korrekt så måste man ju lära hunden att ta ut avståndet på andra sidan. Själv vill jag att hunden fortsätter full fart framåt tills jag säger sitt. Därför tycker jag att det är vansinnigt att lägga in det redan i appellklass. Risken är att de som inte tänkt till och som inte tar sig den tiden kommer att lära in hopp-sitt på 65 cm hindret och nöjer sig med att hunden hoppar över och sätter sig direkt. När hindret blir högre kommer de troligtvis (som jag gjort ) upptäcka att de vill ändra hundens position på andra sidan hindret. Det är ju också så att ju närmare hindret hunden sätter sig, desto känsligare är det om hunden inte sitter rakt framför hindret. Ju längre ut, desto mindre betydelse har det eftersom hunden har flera meter på sig att vid återhoppet komma rakt på hindret. Fy fasen att behöva börja med detta redan nu! ...Det var mycket bättre förr....börjar nog bli gammal...;-)

Eftersom Marianne med Ampe vill se lite filmer på Allt-I så ska jag försöka lägga ut det i helgen. Jag har tagit första steget genom att bli medlem i photobucket. Har nämligen insett att minnesutrmmet på hemsidan är för litet för såna "extravaganser". Vi får se om jag lyckas ta fram någon bra bildsnutt på min fantstiska vovve.

#1 / / Lotta:

Håller med dig. Fick också en smärre chock när jag upptäckte hoppändringen i appellen. De kunde väl ha nöjt sig med återhoppet, som i lydnadsklass 1? Så idag har jag byggt ett eget hinder åt Karlsson så att vi kan träna detta hemma (ev. i lagår'n) under vintern. Bild på hindret finns på bloggen. Vem vet, du kanske blir inspirerad? :-)

Ha det gott!