/ Träning /

18 november - Korta dagar

Jag har varit jättetrött denna vecka och "sov över" morgonpromenaden både torsdag och fredag. Ove påpekar att hundarna inte dör av att ta det lite lugnare under ett par dagar, men själv har jag grymt dåligt samvete...

I dag startade dagen med snabbrastning av hundarna eftersom jag och Sofie skulle ut och rida. Sofie rider regelbundet, men jag har inte varit ute på 28-åriga Pluto på väldigt länge. Jag ville därför rida ut så tidigt som möjligt innan all trafik kommit i gång. Tja, så värst mycket trafik är det inte här ute överhuvudtaget, men det är i alla fall lugnast på förmiddagen.

Efter ridturen så tog jag med mig Duro och Allt-I och för att träna spår och uppletande. Jag började med att lägga båda spåren. Åt Duro blev det ett ca 1000 meter långt spår med 7 pinnar + slut. Allt-I fick ett kortare spår med 3 pinnar + slut.

Medan spåren låg så vallade jag tre korridorer och lade ut 4 föremål. Allt-I fick börja och det var första gången hon fick leta utan synretning. Det var inga problem med "programmeringen", utan hon drog järnet och hittade föremålen. Till att börja med var avlämnandena si så där. Hon stannar ca fem meter i från mig och lägger ner föremålen. Med lock och pock kommer hon in med dem och jag byter mot godis. Det sista föremålet kom hon ända in direkt.

Sedan hände ett litet intermezzo när jag skulle sätta in Allt-I i bilen. Jag öppnade grinden, tog av henne halband med koppel och allt för att be henne hoppa in. På ett litet killevipp hade hon gett järnet ut i skogen och hittade sitt spår - med nosen i backen bakspårade hon snabbt till den näst sista apporten (hon kom in på spåret mellan slutet och den näst sista pinnen). Glad i hågen tog hon pinnen och kom i full fart till mig med den. Det var bara att berömma och se glad ut. Jag var trots allt glad att hon inte drog hela spåret.

Duros uppletande var också bra, men jag ska erkänna att lilltjejen är snäppet "värre" vad gäller intensiteten i letandet.

Allt-I fick därefter gå sitt spår eftersom Duros spår skulle ligga längre. Jag skippade spårlinan på båda hundarna i dag och använde i stället ett koppel i spårselen. Allt-I spårade som en dammsugare. Jag tror inte hon lyfte på huvudet mer än en gång. Hon kom på fel sida om ett träd. Tvärstannade och fortsatte på "rätt" sida.  Hon stannade vid alla apporter (de tre som fanns kvar), men tog inte upp dem förrän jag började leka med dem. Det kommer.

Duro spårade mycket lugnare och med nosen i backen när jag hade ett kort koppel i stället för lina. Det är enklare att hålla sig nära med koppel än med lina. Åtminstone jag glider längre och längre bak, så jag ska köra så här ett tag nu för att se om det blir noggrannare spårarbete och om jag kan få honom att hålla lägre tempo. Två av pinnarna gick han över, men totalt sett så var det bättre än det har varit tidigare. Nu får vi hoppas att det dröjer ett tag innan snön kommer så kanske man kan spåra även över jul och nyår.

Ja detta var väl vad vi hann denna dag. Jag ska försöka få till inbjudan till distriktets domarkonferens innan det är dags att göra sig i ordning för fest (vi är bortbjudna i kväll).

I morgon planerar jag för rapportträning och lydnad. Förhoppningsvis ska vi hinna lite jobb ute på tomten också innan det blir mörkt.


#1 / / marianne:

Hua!! Jag får ju jättedåligt samvete att jag inte kört uppletande, spår och marsch-marsch övningar så mycket på slutet!!!

Du kan väl spela in några filmer när ni tränar och lägga ut!

#2 / / Ingrid:

Mitt problem med att lägga ut film är minnesutrymmet på "min egen" server. Jag har funderat på att göra som du i stället. Ska be om hjälp att filma i helgen.

#3 / / marianne:

Kan det inte vara helg snart, ska bli roligt att se hur Allt-I ser ut nu!! :)

#4 / / Ingrid:

Hon är kanonfin!!
Kunde inte blivit bättre;-)

#5 / / Carina:

Hej!

Måste åter gnugga in mitt bekanta "mantra" om att en bra TIK är det ALLENA SALIGGÖRANDE för ägare, tävling, ras och AVEL. (Tog jag,som tikfreak, i lite nu?)

"Vad är det för konst med en bra tik och vad är det för fel på det bästa"?

Jag har med Anna H en del i Accsa och allt ät MVG!
Hörs!

Carina