/ Allmänt /

23 maj - Oj en liten rävunge!

29111-121
Allt-i 11 veckor - snarlik en rävunge

I går morse gick jag min runda med hundarna i vanlig ordning. Lilla Allt-i brukar följa med på promenaden. Kanske att det är i längsta laget, men å andra sidan  så håller hon sig oftast ganska nära mig och springer inte fram och tillbaka på samma sätt som de stora hundarna. När jag kom in i skogen på andra sidan gärdet började Duro vädra efter något. Det är ganska viltrikt så jag kallade in honom. Som belöning kastade jag hans leksak som for i väg nerför en slänt. Qrossa och Duro drog i väg efter leksaken och jagade tillbaka mot mig med den. Jag stod stilla och tittade på dem och flyttade sedan blicken ett tiotal meter till vänster om den plats där Duro nyss tagit upp leksaken.
"Men vad gör Allt-i där nere!" hann jag tänka. En liten filur som såg ut som en Allt-i-kopia stod alldeles stilla och tittade upp mot oss. Sedan skuttade den i väg. Det var en liten rävunge, stor som en 10-12-veckors schäfervalp. Åhh så häftigt! Den enda av hundarna som brydde sig var Odette - men eftersom lydnaden på henne i såna här lägen är lika med noll så är hon kopplad....:-(

I går hade jag distriktstyrelsemöte så det blev ingen träning. Duro fick följa med i bilen och trodde nog han hade varit ute på något viktigt uppdrag...:-).

I morse satte vi ut de vuxna hundarna i hundhuset och de fick lite hjälp för att de skulle förstå hur de kunde ta sig in och ut. Duro var snabbast att begripa sig på arrangemanget. Sedan Qrossa. Odette hade förstås lite handikapp genom att luckorna är för medelstora hundar och hon måste ta i mer för att ta sig i genom. Ove var hemma pga av att hans glasögon gått sönder. Han hörde hur Odette stod där ute och skällde, men så småningom kom även hon på hur hon skulle göra för att liksom de andra ta sig in och ut.

I kväll skulle jag och Duro egentligen åkt till Strängnäs och träna skydds, men eftersom det spöregnade så valde jag att ta med mig Sofie och alla hundar ut i skogen och träna spår i stället. Duro spårade duktigt även i dag så det blir väl att anmäla till någon lägre spårtävling framöver. Kanske väntar jag till Piteå. Vi funderar på att åka upp i år igen.

Medan spåren låg så körde vi spårövningar med Allt-i och uppletande med Duro och Qrossa. Spårövningarna med Allt-i gick allra bäst när Sofie gick ut. Allt-i var mycket lugnare då och jag kunde gå efter med henne i koppel.

När vi kom hem körde Sofie i genom lydnadsklass II momenten. Jag blev lite inspirerad och tränade framåtsändande, inkallning och kryp med "Durre".



#1 / / Margoth:

Hoppsan - glasögonen gick väl inte sönder vid monteringen av hundluckorna...(c:

#2 / / Anna:

Satt just också och funderade över hur din syn var när jag upptäcker att man kan skriva kommentarer till din blog... Så jag ska nog inte säga något. Och vem vet "Jäder rävarna" kanske är väldigt mörka.
Sitter och skrattar åt Isa som försöker tukta Accsa att stå stilla medans hon tvättar henne i rumpan, det går sådär...