/ Allmänt /

17 juni - Rapporttävling i Mjölby

29111-139
Ampere i spetsen vid senaste valpträffen

Trist, men jag hade skrivit en hel uppsats om veckans tävlingar men glömde att spara. Så det får bli en kortversion nu:

Sofie tävlade lydnadsklass 1 i onsdags och fick ett förstapris på 188,5 poäng. Nu tränar dom för fullt på fjärrdirigeringen och Sofie vill gärna tävla högre spår med Qrossa. Qrossa och ove är anmälda till högre spår i juli, men sannolikt löper Qrossa. I annat fall får far och dotter slåss om vem som ska köra hunden. Vi ska i alla fall gå ett full-längdsspår så får vi se om Sofie fortfarande är intresserad...;-)

Duro fixade uppflyttningen til elit rapport i helgen. Det fanns tre svaga moment: framåtsändande (5-5), kryp (0-6) och uppletande (0-5). I övrigt skötte han sig jättebra. Ja förresten, framåtsändandet var jag faktiskt nöjd med trots betyget: galopp ut, gick ner i trav, passerade gruppen utan problem och fortsatte rakt framåt. När jag var i jämnhöjd med gruppen stannade han så jag fick kommendera "Framåt" en gång till. Så var det åt båda hållen. Helt Ok där han befinner sig nu träningsmässigt. Uppletande var värst, men jag visste ju att vi har problem när han tagit ett par föremål.

Positivt med tanke på värmen var att han klarade rapporten på ett bra sätt. Det var 11 startande: 5 elit, 4 högre och 2 lägre. Innan tävlingen var slut så var det bara 3 elit och 1 högre kvar. Alltså 4 av 11. Duro var en av de hundar som klarade sig så jag får väl vara nöjd trots att uppflyttningen klarades med liten marginal (497 poäng).

Jag har i alla fall bestämt mig för att lämna återbud till Lindesberg 1 juli och ska satsa på lägre spår i Piteå. Debuten i elit rapport får komma när uppletandet fungerar och när framåtsändandet och krypet är klart. Dessutom har jag stegen att tampas med. Duro är urdålig på att koordinera och har stora problem att ta sig över valpstegen på klubben... så ja elitklass får nog vänta, kanske rentav till nästa vår.


#1 / / Christina & Sarina:

Grattis till uppflyttning och LPI :)

#2 / / Chrillan:

GRATTIS till uppflyttet!!!
Förstår att ni också 'vilar' er i form till nästa vår! ;-)

#3 / / Lina:

Tusan vad ni är bra!! STORT STORT Grattis!

#4 / / Lotta:

Grattis till uppflyttet! Grattis till Sofi ch Qrossa till lp 1!
Ha en trevlig midsommar och ta det lungt med "det blanka"