/ Valpar /

29 juli - Dags för finalen

Just det! Nu är det dags för finalen på sommaren. I alla fall om man ska tro väderleksrapporterna. Den gångna veckan har det varit fortsatt varmt. Mycket har handlat om att förbereda Sofies språkresa (3 veckor på Malta). Det har dock blivit en del hundträning också. Duros träning har inriktats på spår, spårupptag, framåtsändande, stege och kryp.

Jag tycker stegen är väldigt otäck att träna med en nybörjarhund. Vill nästan blunda när vovven på ostadiga ben (dessutom fyra stycken) ska försöka pricka stegpinnarna. Jag har bara hållt mig till valpstegen än så länge. Det är mindre fallhöjd och enklare att plocka ner hundskrället när han blir hängandes...;-). I vilket fall som helst så kan Duro nu gå valpstegen med flyt , så jag ska snart gå över till den stora.

Bad har det också blivit för hundarna. Nu har även Allt-i förstått att man kan ge sig i väg längre ut även där man inte bottnar.

29111-169
Vet faktiskt inte vad som var så fascinerande på denna bild. Kanske hade
vi just kastat i en leksak
29111-168
Hela Trion jälper till att bärga bytet i land

29111-167
Leopardfärgade schäfrar - kanske en ny teckning att ge sig på....

29111-166
...fast i torrt "tillstånd" ser hon ut så här min Allt-i

Det har varit fortsatt varmt väder. I måndags var det ett ordentligt åskoväder. På vägen hem från stan så såg vi en överkörd border collie på motorvägen. Det var mycket trafik och det var omöjligt att stanna för att lägga kroppen åt sidan. Bilden av den fina hunden satt kvar länge. Usch vad hemskt. Förmodligen hade den smitit i väg från ett villaområde i närheten. Kanske blev den rädd för åskan. I vilket fall som helst så blev någon väldigt ledsen i måndags. Själv oroade jag mig för en bekant som blivit av med sin hund under en spårträning. I ett tapp hade han släppt linan och hunden försvann och var sedan borta i 3 dygn. Hur många gånger har man inte släppt linan? Hundratals gånger. Jag kommer att vara betydligt mer försiktig med det i fortsättningen. Skönt att hunden hittades välbehållen.

Eftersom det är så varmt i huset har hundarna tillbringat en hel del ute i hundhuset och rastgårdarna. Jag tror att de tyckt det varit skönt att ligga där efter morgonpromenaden.

29111-165
Eftersom Odette löper så har vi skilt henne och Duro åt i rastgården, men de kan fortfarande rastas tillsammans och vara i hop inomhus när vi är med.

Hästarna har varit på sommarbete i tre veckor. Denna vecka har de varit hemma för att ta igen sig efter åskovädret. Arbetet med att fixa till hundhuset har startat. Ove har bytt ut dåliga brädor och jag har börjat skrapa fönstren.

29111-170

Ett annat projekt som Ove ägnat sig åt är getingjakt. Vi har haft tre getingbon på tomten. Dels i en rishög som Ove skulle bära bort och fick två getingstick, dels i taket vid huvudentrén och så i förrådet. Anticimex är inkallad, men kan inte komma förrän 11 augusti. För att kunna röra oss utan risk för getingattack så tog Ove tag i problemet....

29111-171
..."Dressed for success"..... (vore väl f-n om
inte våra hundar klarar MH och korning
utan problem......;-))

Från Norsjö kom det ett nytaget foto på Alstra. Hon är väldigt lik Accsa i färg och uttryck. Enligt hennes matte ska hon dessutom vara en hund utöver det vanliga. Ska bli intressant att träffa henne nästa vecka.

29111-164
Enduros Alstra 5 månader (snart)

Jag kan även rapportera att famijen efter 6 veckor med GI-mat tappat 17 kg (7+5+5).  Både matlagning och införskaffande av alla konstiga ingredienser har tagit en del extra tid. Inte hade man hört talas om dinkelmjöl, quinoagryn, hummus, sojamjöl....Men det har varit spännande att prova lite nya recept. Vad sägs om: rispytt med chorizo och ägg, fullkornspasta med pastasås med kräftstjärtar, nötfärsjärpar med myntayoghurt och hummus....
#1 / / Lina:

Oj så många fina bilder! Syskonen Grå är verkligen ljuvliga, speciellt din tös har nästlat sig in i mitt hjärta ska väl erkännas *skratt*

Hoppas ni har en fin helg!

Kramar från Alingsås

#2 / / Krister:

Vad skulle jag här inne att göra. Nu blev jag sugen på Schäfer igen. Riktigt fina hundar och precis min typ av schäfer. Lycka till med avelsarbetet och på apellplanen.